Mot norsk VM-sensasjon i thaiboksing!

Oliver Hansen (20) fra Kongsberg har etter to tøffe kamper tatt seg til semifinalen i det offisielle verdensmesterskapet i muaythai, også kjent som thaiboksing. På fredag kjemper han om plass i en historisk VM-finale.

Oliver Hansen (i rødt) vinner kvartfinalen i muaythai VM
Oliver Hansen (i rødt) vinner kvartfinalen i muaythai VM Frederic Solberg Norges Kampsportforbund

VM i muaythai går av stabelen i den greske byen Patras, for to år siden vant Hansen bronse, en medalje han med årets semifinaleplass er sikret. Nå kjemper han for å nå en historisk VM-finale.

Det unge kampsporttalentet gikk respektløst til verks i sin første kamp på mandag mot Colombia og vant kampen overlegent. Under dagens kvartfinale møtte han tøffe Abdulraman Bajaba fra Saudi Arabia, en kamp han vant 30-27 i runder. I muaythai går man tre runder hvor vinneren av hver runde får 10 poeng og taperen av runden får 9 eller 8 poeng, 30-27 er dermed å regne for å være en klar seier.

Tøff semifinale på fredag

På fredag kjemper Oliver Hansen om finalebillett i herrenes -81 kg-klasse, hvor den svært meritterte utøveren fra Russland (AIN), Daniil Chashin, står for tur. Se konkurransetreet her.

- Uansett utfall i semifinalen er karrierens andre VM-medalje sikret for Oliver, noe som er smått sensasjonelt for en utøver på bare 20 år. Oliver er et fysisk unikum og et av de største kampsport-talentene vi har hatt med norsk pass, sier sportssjef Kim Gibson, som gleder seg til å følge fredagens semifinale i det offisielle thaiboksing-VM.

Offisielt  VM med IOC-anerkjennelse

Thaiboksing, eller muaythai som er det offisielle navnet på idretten, er utbredt over hele verden. Det finnes en rekke organisasjoner som organiserer kamper og mesterskap i idretten. Det er kun International Federation of Muaythai Associations, IFMA, som er anerkjent av den internasjonale olympiske komité, IOC, og dermed kan arrangere offisielle verdensmesterskap innenfor idrettens rammer.

Som ett av 140 nasjonale IFMA-medlemmer sender Norges Kampsportforbund kun landslagsutøvere til de offisielle IFMA-mesterskapene som gir anerkjente VM og EM-titler.

Muaythai i Paris 2024

Før årets VM annonserte IFMA at muaythai vil holde oppvisningskamper i Club France ved den olympiske landsbyen under årets leker i Paris, et arrangement i regi av den lokale OL-arrangøren, den franske olympiske komité. Om vi får noen norske thaiboksing-bidrag i Paris gjenstår å se.

Lagleder Frederic Solberg, utøver Oliver Hansen og coach Eirik Digre etter seier mot Saudi Arabia
Oliver Hansen utøver den tradisjonelle thailandske krigerdansen, wai kru, før sin kamp mot Saudi Arabia i muaythai VM

Lenker

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 480 medlemsklubber og 33.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter, der olympisk taekwondo (WT), ju jitsu, muaythai/thaiboksing, wushu/kung fu og kendo er internasjonalt anerkjente idretter.