Powered by Telemark

Industriuka forventer over 600 bedrifter til Grenland 10.-14. juni

Jonas Gahr Støre, Terje Aasland og Cecilie Myrseth til Industriuka 2024

Porsgrunn, 5. juni 2024 – Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og nænringsminister Cecilie Myrseth kommer til Industriuka 2024. Det kan bli tidenes markering av industrien i Norge når Industriuka 2024 går av stabelen med 600 bedrifter til stede i Grenland i Telemark. Industriuka har vokst rekordraskt de siste tre årene. Industriuka er et årlig arrangement i regi av industri- og teknologiklyngen Powered by Telemark.

Powered by Telemark

- Fra å være en regional konferanse er den i dag det viktigste møtestedet i Norge for det grønne digitale skiftet innen landbasert industri, sier Bård Stranheim som er daglig leder for teknologi- og industriklyngen Powered by Telemark som arrangerer Industriuka. 5 dager med konferanser, 200 utstillere tilknyttet konferansen onsdag og torsdag, og over 20 partnerarrangementer med et bredt spekter av tematikk – fra kultur til kjernekraft.

Industriuka 2024 er Norges viktigste møteplass for grønn industri
Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og næringsminister Cecilie Myrseth kommer. Teknologi- og industriklyngen Powered by Telemark er initiativtaker til Industriuka, og bruker denne møteplassen bevisst for å samle ressurser som er avgjørende for å nå klyngens mål om å skap klodens første klimapositive industriregion.

- Vi er svært stolt over at statsministeren, to statsråder og en lang en rekke toppsjefer i teknologi- og industribedrifter deltar på scenen, sier Ole-Jacob Siljan som er styreleder for Power by Telemark og fabrikksjef ved YARA Porsgrunn. 114 foredragsholdere skal gi innsikt og skape debatt rundt industripolitikk, CCUS, hydrogen og ammoniakk, nett og kortreist fornybar kraft, kjernekraft og nordisk samarbeid, AI, industri 5.0, datasenter, helseindustri.

Bård Stranheim fortsetter:
- Politikk, kapital og innovasjonskraft. Gründerskap, utdanning og sosial bærekraft. De vanskelige prioriteringene mellom utvikling av industri uten å forsterke naturkrise eller klima settes på dagsorden. Hensikten med denne bredden er å bidra til at politikk, kapital og teknologi drar i samme retning.

Andre fremtredende personer som bekreftes til Industriuka 2024 er direktør i Cicero Kristin Halvorsen, administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid og administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli.

De unge, generasjon Z, får også en sentral plass
- Mobilisering av generasjon Z er en stor mulighet og en utfordring for eksisterende næringsliv å nå frem til, sier Bård Stranheim. Denne målgruppen har derfor fått en sentral plass i årets Industriuka: En del av messeområdet er avsatt til å lage møteplasser mellom de unge og industrien. EMAX, en gründercamp for unge blir for første gang gjennomført som en del av Industriuka.

Program og billetter finner du på www.industriuka.no

Kort om Industriuka 2024:

Industriuka forventer over 600 bedrifter til Grenland 10.-14. juni og er et årlig arrangement i regi av industri- og teknologiklyngen Powered by Telemark. 2024 er den fjerde utgaven av arrangementet, som har sett sterk vekst siden oppstarten i 2021. I 2023 hadde Industriuka cirka 8.000 besøkende. Blant innledere i 2024 er Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og næringsminister Cecilie Myrseth. Videre kommer direktør i Cicero, Senter for klimaforskning, et ledende, tverrfaglig klimaforskningsinstitutt, lokalisert i Oslo, Kristin Halvorsen, administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid og administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli. Videre deltar konsernsjef YARA Svein Tore Holsether, konsernsjef i Norconsult Egil Hogna, norgessjef i Google Tine Austvoll Jensen, CEO i ENRX Bjørn Eldar Petersen, styreleder i Schibsted Karl-Christian Agerup, konsernsjef i SINTEF Industri Eli Aamot som lanserer deres analyse «Industriløft». Ny leder i Norsk Industri Harald Solberg, en av USAs beste tech-forelesere Jennifer Vessels, og flere nestorer som blant annet Fredrik Baksaas.

Følg pressemeldinger fra Powered by Telemark

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Powered by Telemark på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Powered by Telemark