Rikslønnsnemnda: Legger til grunn at det foretas en habilitetsvurdering av LO

- Det kan svekke Rikslønnsnemndas legitimitet dersom LO deltar i behandlingen av vår sak, gitt deres tydelige standpunkt i en konflikt som dreier seg om Akademikernes og Unios tariffavtaler. Vi må legge til grunn at det foretas en habilitetsvurdering, sier leder i Akademikerne Lise Lyngsnes Randeberg.

Arbeids- og integreringsminister Tonje Brenna stoppet søndag kveld Akademikernes streik med tvungen lønnsnemnd. Det betyr at saken skal behandles i Rikslønnsnemnda til høsten.

- Vi må forutsette at Rikslønnsnemndas behandling er nøytral, sier Randeberg.

Nemnda er sammensatt av tre nøytrale medlemmer, LO stats leder, statens personaldirektør samt en representant fra hver av partene.

- Det hører det med til historien at Akademikerne, ved en rekke anledninger, har tatt opp at det er et problem at LO og statens arbeidsgiver har fast plass i nemnda, selv om de ikke har stemmerett.

Følg pressemeldinger fra Akademikerne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akademikerne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akademikerne