Fortsatt firefelts ødeleggelser
Fornuftige justeringer – som ikke går langt nok, mener Naturvernforbundet. Fortsatt skal det være full fres i motorveiutbyggingen i deler av landet.

Opposisjonen har funnet sammen når transportplanen skal vedtas av Stortinget 19. juni.
– Stortinget gjør noen fornuftige justeringer i regjeringens foreslåtte transportplan, men vi stusser på at politikerne ikke er mer opptatt av å ta vare på infrastrukturen vi har, framfor store, nye prosjekter, påpeker Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Tid til endringer på Ringerike
Det har vært svært viktig for Naturvernforbundet å unngå utbygging av ny motorvei og jernbane gjennom verdifull våtmark, annen natur og matjord på Ringerike.
– Avtalen på Stortinget sier at vei og bane til Ringerike skal fortsette som et felles prosjekt, men vi kan ikke se at det settes av penger til utbygging. Det betyr at det blir tid til å endre planene, i tråd med viktige natur- og miljømål nedfelt i den internasjonale naturavtalen. Det er bra, og denne prosessen bør startes snarest. I tillegg må det gjøres nødvendige trafikksikkerhetstiltak på dagens vei, understreker Gulowsen.
Det har over tid vært et stort press på våtmarksområdene, med store veiplaner andre steder som Åkersvika ved Hamar og Lågendeltaet ved Lillehammer.
Positiv togsatsning
Stortinget vil også forsere utbygging av Vestfoldbanen, Ofotbanen og Majorstuen stasjon i Oslo, og få til et løft for vedlikehold av fylkesveiene. I tillegg vil flertallet forsere noen andre veiprosjekter. Samtidig vil vi minne om at Riksrevisjonen nylig la fram en rapport om de mange forsinkelsene på jernbanen i Norge. Et viktig budskap var at det må satses mer på vedlikehold og utbedring av jernbanenettet vi har.
– Vi hilser økt satsing på skinnegående transport velkommen. Vi stusser imidlertid på at Stortinget ikke vrir fokuset fra store prosjekter over på tiltak som vil gi færre forsinkelser og innstilte tog. Det er synd, påpeker Gulowsen.
– Vi skulle også gjerne sett mer satsing på utbedringstiltak som fremmer godstransport med tog og gir økt kapasitet, fortsetter han.
Usikker finansiering
Stortingsflertallet har ikke noe felles forslag til hvordan de nye prosjektene skal finansieres.
– Regjeringens forslag var i utgangspunktet ambisiøst. Når planen nå blir enda mer omfattende, uten en klar plan for hvordan det skal finansieres, er vi redd for at dette vil gå ut over vedlikehold og utbedring av den infrastrukturen vi har, sier Gulowsen.
Må pålegges motorveikutt
Det er gjort gode grep for å nedprioritere store motorveiprosjekter i regi av Statens vegvesen, som Hordfast, Møreaksen og ny E18 i Bærum og Asker. Det er også innført nye og fornuftige regler for veibygging som åpner for mer skånsom utbygging med lavere kostnader. Derimot har ikke Nye Veier fått føringer om å prioritere prosjekter med små arealkonflikter og klimagassutslipp, eller krav om at planene må endres.
– Flertallet på Stortinget retter dessverre ikke opp denne feilen. Både Nye Veier og Statens vegvesen bør bli pålagt å gjennomgå alle planene sine og endre dem i lys av strengere krav til naturhensyn, bevaring av matjord og kutt i klimagassutslipp. En åpenbar kandidat for dette må være planene for E39 mellom Mandal i Agder og Ålgård i Rogaland, avslutter Gulowsen.
Kontakter
Holger SchlaupitzFagsjef natur og klima
Tel:958 60 050hs@naturvernforbundet.noTruls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noOm oss
Naturvernforbundet ble grunnlagt i 1914 og er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon med over 37 000 medlemmer og rundt 100 fylkeslag og lokallag i hele landet.
Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel.
Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Advarer om byggeforbud på myr28.10.2025 07:33:00 CET | Pressemelding
Naturvernforbundet, Sabima, WWF og BirdLife Norge går nå ut og advarer om at regjeringens forslag til et byggeforbud på myr er for dårlig. – Her gjør regjeringen et skikkelig mageplask i myra. Dette forslaget kan føre til mer usikkerhet og minst like mye nedbygging av myr, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
FØRDEFJORDEN: Tror retten vil stanse forurensende gruvedumping17.10.2025 06:13:00 CEST | Pressemelding
Etter en uke i Sogn og Fjordane tingrett er miljøorganisasjonene styrket i troen på seier. – Vi tror Nordic Mining vil få forbud mot dumping av gruveavfall inntil saken er endelig avgjort. Det er uforsvarlig å risikere skade på Førdefjorden når utslippstillatelsen er dømt ugyldig, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Statsbudsjettet 2026 - Savner ambisjoner15.10.2025 11:07:36 CEST | Pressemelding
For første gang på 24 år legger i dag Arbeiderpartiet frem et statsbudsjett uten å være i koalisjon med et annet parti. Det gir positive utslag for Oslofjorden, mens skogen er den store taperen.
FØRDEFJORDEN: Går i retten for å hindre massiv gruvedumping12.10.2025 18:17:13 CEST | Pressemelding
Lagmannsretten har slått fast at tillatelsen til dumping av gruveavfall i Førdefjorden er ugyldig, og staten har anket saken til Høyesterett. I morgen mandag 13. oktober møter Naturvernforbundet og Natur og Ungdom i Sogn og Fjordane tingrett for å stoppe dumpingen inntil saken er ferdig behandlet.
Overrekker krav fra 25 organisasjoner til regjeringen10.10.2025 10:53:46 CEST | Presseinvitasjon
Mandag 13. oktober overrekkes krav om fire tiltak for å redde Oslofjorden til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. Overrekkelsen finner sted klokken 10.30 ytterst på Rådhusbrygge 2 i Oslo. Pressen er velkommen til å være med på overrekkelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom