Dette er arbeidstakernes drømmedestinasjon

150 000 arbeidstakere verden over har avslørt deres drømmeby å jobbe i. Se hvilken metropol som topper listen – og hvor Oslo havnet.

Mange drømmer om å jobbe i utlandet og mobilitetsviljen er stor i mange regioner. - Andre land kan være en stor kilde til talent. Arbeidsgivere må se med kritisk blikk på hvordan de rekrutterer, flytter og integrerer talent, sier Sirine Fodstad, partner i Boston Consulting Group (BCG). EyeEm/BCG

Det å flytte til utlandet for å jobbe er en drøm for mange. Boston Consulting Group (BCG), The Network og Stepstone Group har nylig spurt mer enn 150 000 arbeidstakere i 188 land om de er villige til å flytte i jobbsammenheng, hvor de vil flytte - og hvorfor det.

"Decoding Global Talent 2024" er den fjerde undersøkelsen av denne typen; de tidligere utgavene ble publisert i 2014, 2018 og 2021. Årets undersøkelse viser at det er 23 % sysselsatte som aktivt søker jobber i andre land, og 63 % som uttrykker en generell vilje til å gjøre det.

Det mest populære landet å flytte til i 2024 er Australia; en utvikling som startet med 7. plass i 2014, 4. plass i 2018 og 3. plass i 2021 før landet nå er blitt drømmedestinasjonen. Landet har blitt stadig mer populært hos arbeidstakere fra asiatiske land, men også respondenter fra Nord-Amerika, Afrika og flere europeiske land, inkludert Storbritannia og Irland, er villige til å flytte «down under». Med seg på topp fem har de USA, Canada, Storbritannia og Tyskland.

Norge er nr. 18 på listen, som er plassen foran Sverige. Imidlertid må vi ses oss slått av Danmark, som har plass nr. 17. Av øvrige nordiske naboer er Finland nr. 25 og Island nr. 39.

London på topp

Når spørsmålene mer spesifikt går på byer, er det imidlertid London som troner øverst. Amsterdam følger tett som nummer to, med Dubai, Abu Dhabi og New York hakk i hæl. København er eneste nordiske by på topp 30, relativt beskjedent plassert som nummer 28 – mellom Athen (27) og Montreal (29).

Oslo ender som nr. 33, som faktisk er identisk med plasseringen i både 2021 og 2018. Stockholm havner på 42. plass, og Helsinki faller ut av topp-50 med 59. plass – ned 19 plasser fra 2021. Utenfor topp 10 finner vi også europeiske metropoler som Paris (13), Madrid (18) og Wien (23).

Estlendere vil til Norge

En titt på hvilke lands innbyggere som oppgir Norge og Norden som aktuelt å flytte til for arbeid, viser at Estland troner øverst på begge parametre. Hele 45 % av de spurte estlenderne er villige til å flytte til Norden i arbeidets medfør; arbeidstakere fra Pakistan og Tyrkia følger deretter. Også for Norge spesielt er det flest respondenter fra Estland som sier at de er villige til å flytte hit (18 %), fulgt av finner (12 %) og dansker (8 %).

Det er imidlertid store geografiske variasjoner i folks vilje til å flytte på seg. Innbyggere i regioner med overskudd i arbeidskraft – mye på grunn av høyere fødselsrater - har en tendens til å være mer mobile enn de som bor i områder der arbeidsstyrken krymper. For eksempel er hele 64 % av arbeidere i Midtøsten og Afrika, og mer enn halvparten av respondentene i Sør-Asia (58%), aktivt villige til å flytte på seg for arbeid. I den andre enden av spekteret er det mye lavere mobilitetsvilje i Nord-Amerika (16 %) og Europa (10 %).

- Verdens viktigste økonomier står overfor en stor utfordring: den store mangelen på mennesker. Gapet i det globale arbeidsmarkedet skyldes primært synkende fødselsrater og misforhold mellom jobbtilbud og etterspørsel, sier administrerende direktør i Stepstone Group, Sebastian Dettmers.

- Utvid horisonten

Økonomiske årsaker (64 % av respondentene) og karrierehensyn (56 %) blir av de spurte oppgitt som de viktigste årsaker til å flytte utenlands for å jobbe. For de av respondentene som oppga en spesifikk grunn til å velge et bestemt land, var kvaliteten på jobbmuligheter den viktigste faktoren (65 %), med livskvalitet og klima på andreplass (54 %). Andre landspesifikke egenskaper som muligheter for statsborgerskap (18 %) og godt helsevesen (15 %) spiller også en rolle, men er sekundære faktorer.

- Andre land kan være en stor kilde til talent. Men å etablere en kanal for arbeidere fra utlandet krever at arbeidsgivere ser med kritisk blikk på hvordan de rekrutterer, flytter og integrerer talent. De må kanskje utfordre sine egne fordommer og se etter talent i markeder og regioner som de ikke tidligere hadde vurdert, sier Sirine Fodstad, partner i BCG og leder for selskapets POP (People & Organization Practice) i Norge.

Sirine Fodstad, partner i Boston Consulting Group (BCG).

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.