Trond Olav Skrunes ny sjefredaktør i Bergens Tidende
Styret i Bergens Tidende har ansatt Trond Olav Skrunes (49) som ny sjefredaktør etter Frøy Gudbrandsen.
![Trond Olav Skrunes Bjørn Erik Larsen, Bergens Tidende](/data/images/public/17848846/18128284/9f2ffb7a-5673-4018-8444-a3715423ce36-w_720.jpg)
- Dette er selvsagt en stor utfordring, men først og fremst en fantastisk mulighet. Jeg brenner for journalistikken, og det finnes neppe en mer spennende og utviklende jobb enn å lede Bergens Tidende, sier Trond Olav Skrunes.
Skrunes kommer fra stillingen som nyhetsredaktør i Bergens Tidende, og har siden Frøy Gudbrandsens avgang i desember 2023 vært konstituert sjefredaktør. 49-åringen har lang erfaring som journalist, redaksjonell leder og redaktør. Tidlig i karrieren jobbet han for Haugesunds Avis, studentavisen Studvest, TV 2 og lokalavisen Sydvesten i Fyllingsdalen i Bergen. Deretter gikk han til Bergensavisen, før han kom til Bergens Tidende som journalist i 2008.
Etter flere år som redaksjonell leder i BT, dro han til VG i 2017 og ble leder for nyhetsavdelingen. I 2020 kom han tilbake til Bergens Tidende som nyhetsredaktør. Nå blir han toppleder i avisen.
- Jeg er veldig glad i BT og de mange flinke folkene som jobber her. Det er ingen sjef i BT som oppnår resultater alene, men med det laget vi har, er jeg overbevist om at vi skal lykkes også i årene som kommer. Vi har store journalistiske ambisjoner, sier Skrunes.
- BT har en unik og viktig posisjon i Bergen og på Vestlandet, og vi har hatt en formidabel utvikling de siste årene. Senest mandag i forrige uke satte BT en ny rekord. Aldri før har så mange abonnenter brukt bt.no. Den sterke posisjonen BT har, skal vi sammen forsvare og utvikle. Jeg gleder meg til å ta fatt på den oppgaven, sier Skrunes.
-Trond Olav Skrunes er en erfaren publisist som kan vise til meget gode resultater i sitt lederskap. Trond Olav kjenner BTs muligheter og utfordringer bedre enn de fleste, og har klare tanker om hvordan Bergens Tidende kan utvikles videre. Han har god forståelse av betydningen av lagspill for å lykkes i dette arbeidet, og er en godt likt leder. Jeg er veldig glad for at Trond Olav vil ta på seg ansvaret som sjefredaktør, sier Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende.
Trond Olav Skrunes er utdannet cand.mag fra Universitetet i Bergen (1999), og har en EMBA i strategisk ledelse fra Norges Handelshøyskole (2018). Skrunes tiltrer i stillingen umiddelbart.
-------------------------------------------------------
KONTAKT:
Trond Olav Skrunes, sjefredaktør i Bergens Tidende: trond.skrunes@bt.no og 928 13 426
Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende: oyulf.hjertenes@schibsted.no og 922 40 072
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteCommunucation Director, Norway
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comFølg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Espen Sundve vender hjem til Schibsted Media26.6.2024 10:01:53 CEST | Pressemelding
Espen Sundve begynte i Schibsted som «summer intern» i 2006. Nå kommer han tilbake til Schibsted Media og jobben som rådgiver for konsernsjef Siv Juvik Tveitnes og selskapets konsernledelse.
Martina Göransson blir administrerende direktør i Podme18.6.2024 11:04:52 CEST | Pressemelding
Martina Göransson blir administrerende direktør for strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme, og tar dermed over ledelsen etter Johan Strömberg. Hun kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces.
Schibsted Media-sjefen: – En ny epoke10.6.2024 09:53:33 CEST | Pressemelding
I dag har majoriteten av de over 2500 ansatte som var tilknyttet Schibsteds medievirksomhet sin første arbeidsdag i det nye selskapet Schibsted Media - et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen. Ambisjonen er tydelig: Å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:00 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom