Eirik Winsnes blir kommersiell direktør i Aftenposten
Etter sju år som utviklingsredaktør i Aftenposten, trer Eirik Winsnes nå inn i rollen som kommersiell direktør. Han får dermed det overordnede ansvaret for både annonse- og abonnementsinntektene til mediehuset.
Winsnes har lang fartstid i Schibsted, hvor han startet som trainee i 2011. Etter endt traineeperiode har han jobbet i flere ulike roller i Aftenposten, som både journalist, prosjektleder og produktutvikler. I 2016 gikk han inn i rollen som utviklingsredaktør, hvor han har hatt ansvaret for strategi og utvikling i Aftenpostens redaksjon. De siste årene har han ledet mange ulike initiativer knyttet til vekst, posisjonering og redaksjonelle nysatsinger.
- Eirik har vært helt sentral i utviklingen i Aftenposten de siste årene. Han er en moderne medieleder, som forstår at utvikling av et mediehus krever innsikt i flere fagfelt, fra innhold og produkt til abonnementsøkonomi, sier sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen.
- En sterk og nysgjerrig leder
Tone Krohn Clausen, som i mars fikk den nyopprettede stillingen som “Director of Subscription Norway” i Schibsted, blir Winsnes nye leder. Clausen har store ambisjoner når det kommer til videre vekst i årene som kommer. Hun er derfor svært fornøyd med at Winsnes nå har takket ja til å fylle rollen som kommersiell direktør for Aftenposten, når tidligere leder Bård Skaar Viken går over i en ny rolle i konsernet.
- Eirik har vært en viktig og sterk drivkraft i mange av de endringsprosessene som har foregått i Aftenposten de siste årene. Den dype redaksjonelle kompetansen han besitter vil, i kombinasjon med hans kundeorientering og kommersielle teft, være avgjørende i den neste vekstfasen for Aftenposten. Eirik er også en sterk og nysgjerrig leder, som er opptatt av å utvikle sine medarbeidere og bygge en god samarbeidskultur der man leverer som et lag, sier Krohn Clausen.
Krohn Clausen er tydelig på at den digitale inntektsveksten blir avgjørende for å finansiere fremtidens journalistikk, og at Winsnes vil spille en viktig rolle i dette arbeidet.
- Aftenposten har et betydelig vekstpotensial, og digital inntektsvekst blir helt avgjørende for å finansiere journalistikken fremover. Schibsted har en fantastisk portefølje av produkter, hvor Aftenposten er i en særstilling i det norske markedet. Vi skal fortsette å bygge deres unike posisjon, samtidig som vi i større grad vil trekke veksler på styrkene våre på tvers av Schibsted. Eirik blir en svært viktig nøkkelperson for å sikre at vi lykkes med dette, sier hun.
Skal vokse videre
Winsnes selv forteller at dette er en veldig spennende mulighet til å jobbe med utviklingen av Aftenpostens posisjon fra en ny rolle.
- Aftenposten har en sterk posisjon i det norske mediemarkedet, men vi skal og vil bygge, utvikle oss og vokse videre. Vi skal nå ut til enda flere i hele Norge som vil bruke og betale for Aftenpostens journalistikk og produkter. Jeg er trygg på at vi, sammen med redaksjonen, produktmiljøet og resten av Schibsted News Media, kan skape nye inntekter og ta nye posisjoner, sier han.
Winsnes forteller at Aftenposten har vært gjennom en stor transformasjon de siste ti årene, men at det kommersielle arbeidet må utvikles videre i takt med teknologiske skift, endret konkurranse og nye brukervaner.
- Det har vært et stort privilegium å få være utviklingsredaktør i sju år og jeg er stolt over alt vi har fått til. Nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på rollen som kommersiell direktør. Aftenposten har lyktes godt i den transformasjonen vi har stått i gjennom mange år, men endringene blir ikke færre i årene fremover. De nye mulighetene skal vi gripe, sier han.
Winsnes starter i den nye rollen over sommeren.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik WinsnesKommersiell direktørAftenposten
Tel:92081697eirik.winsnes@aftenposten.noTone Krohn ClausenDirector of Subscriptions NorwaySchibsted
Tel:+47 932 79 409tone.krohn.clausen@schibsted.comTrine EilertsenSjefredaktørAftenposten
Tel:91317298trine.eilertsen@aftenposten.noBilder
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Her er vinnerne av The Power of Journalism Awards22.11.2024 13:15:09 CET | Pressemelding
På en intern konferanse denne uken hyllet Schibsted Media den uavhengige og innovative journalistikken som konsernets mediehus har skapt det siste året. Samme kveld ble vinnerne av The Power of Journalism Awards kåret.
Schibsted Media-rapport peker på svekkede europeiske medier: – For lite produktutvikling og innovasjon19.11.2024 13:05:00 CET | Pressemelding
Schibsted Media offentliggjør en rapport som viser hvordan mediene har fått langt mindre innflytelse på Europas demokratier, og trekker frem behovet for innovasjon og politisk handling som mottiltak.
Mistet fingrene på TV-innspilling: Slik går det nå9.11.2024 00:01:00 CET | Pressemelding
Erik Follestads konfliktfylte konkurranse-reality «Til fjells med Folle» er tilbake med ny sesong. Programmet som fikk en dramatisk vending under innspilling kommer 9. november på VGTV.
VG med rekordtall på høydevideo under USA-valget8.11.2024 15:16:17 CET | Pressemelding
VGs høydevideo-satsing traff blink hos brukerne, og de unge strømmet til forsiden.
VGs «Valgchat» har passert 110.000 spørsmål fra brukerne5.11.2024 08:39:26 CET | Pressemelding
På under to uker har VGs brukere sendt over 110.000 spørsmål til VGs «Valgchat». – Bekrefter ryggmargsfølelsen vi hadde, sier Marcus Husby, redaksjonssjef for AI i VG.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom