Frostingen inngår samarbeid med Amedia
Lokalavisa Frostingen i Trøndelag inngår avtale med et av landets største mediekonsern, Amedia. – Denne avtalen vil gi Frostingen trygghet og mange utviklingsmuligheter, sier daglig leder Irene Røkke.

Samarbeidet innebærer at Frostingen skal kjøpe flere tjenester av Amedia som redaksjonelle systemer, salg/marked, abonnement/opplag og tekniske løsninger. Lokalavisa får også tilgang til konsernets innsikt, kunnskap og erfaring.
– Leserne våre forventer det samme av oss som de forventer av større aviser. Som liten og uavhengig lokalavis er vi nødt til å samarbeide om teknologi og metodikk for å innfri lesernes forventninger. Vi kommer fra et partnerskap med Polaris Media Sør, og et partnerskap er det vi ønsker oss videre, uttaler Røkke.
– At vi nå blir partner med Amedia, betyr ikke at vårt ultralokale ståsted forsvinner. Vi vil fortsatt være en selvstendig og lokalt eid avis for alle som har et hjerte som banker for Frosta og Åsen, sier redaktør Sigfrid Hagerup.
Avtalen om samarbeid med Amedia innebærer at Frostingen vil få samme tilknytning til Amedia som aviser med tilsvarende avtaler. Blant dem er Trønder-Avisa, iLevanger, iVerdal, Inderøyningen, Steinkjer-Avisa, Meråkerposten og Snåsningen. Når Frostingen nå blir en av Amedia-fellesskapet, får konsernet 20 partneraviser i tillegg til mer enn hundre egne avistitler over hele landet.
– For oss er det viktig at vi nå blir en del av et mediefellesskap som har gode og pålitelige systemer for avisdrift, og som hele tiden følger den digitale utviklingen. Slik at vi kan konsentrere oss om å gjøre det vi er gode på: Lage lokalavis for Frosta og Åsen. Som leser vil du ennå ikke merke noe til det nye samarbeidet, men det vil skje ting til høsten, legger Røkke til.
Amedias direktør for samarbeid og partnerskap, Pål Eskås, er fornøyd med å få Frostingen som partneravis.
– Vi er sikre på at dette blir et spennende og nyttig samarbeid i en region der vi allerede har flere partneraviser. Frostingen vil styrke vår samlede posisjon i Trøndelag. Vårt bidrag i samarbeidet er først og fremst systemer, metodikk og erfaring i samspill med de dyktige medarbeiderne i avisa, sier Eskås.
Frostingen har et opplag på nesten 2.100. I tillegg til en løpende oppdatert nettavis kommer den ut på papir en gang i uka.
Redaksjonen i Frostingen ser fram til å samarbeide med landets største utgiver av lokale medier, og ikke minst ta del i erfaringsutvekslingen med kolleger i samme bransje.

Kontakter
Pål Eskås, direktør for samarbeid og partnerskap i Amedia - telefon 901 50 027
Irene Røkke, daglig leder i Frostingen - telefon 482 92 333
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom