Enighet i lønnsoppgjøret for lastebilsjåførene. Et etterlengtet økonomisk løft.
Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet. Etter to intense dager med forhandlinger, har partene kommet til en avtale som sikrer et økonomisk løft for godssjåførene.
Enighet om betydelig lønnsøkning
YTFs forhandlingsleder, Marius Træland, er fornøyd med resultatet. "Vi er veldig glade for å ha oppnådd en avtale som gir godssjåførene våre en lønn som speiler deres krevende arbeid og slit. Å øke minstelønnssatsen med til sammen 15 kroner gir mest til de som har minst," sier Træland.
Hovedpunkter i avtalen
Partene er enig om at dette gir en forventet ramme på 5,2 %
Alle øker lønnen med 10,50 kroner
Det gis et generelt tillegg til alle på kroner 7,- med virkning fra 1. april 2024.
Det gis et godstillegg til alle på kroner 3,50 med virkning fra 1. juni 2024.
Minstelønnssatsen økes med 15 kr
Med virkning fra 1. april 2024 økes minstelønnssatsen med ytterlige kroner 4,50,-. Ny minstelønnssats er kroner 218,50 per time.
Fra 1. juni 2024 er ny minstelønnssats, inkludert godstillegget, kroner 222,-.
Fagbrevtillegg
Det gis et fagbrevtillegg på kroner 2,- fra 1. april 2024.
Tekniske gjennomslag
- Pålagt ADR og YSK-kurs utenfor arbeidstid skal betales som overtid.
- Spesifisert at sjåfører som har fullt reisedøgn skal ha full diett. Satsen er i dag 400 kr. I tillegg har en krav på delvis diett allerede etter 6 reisetimer.
- Matpengesats er økt til 107 kr.
- Arbeidsgiver skal nå dekke utgifter i forbindelse med legeerklæring til fornyelse av førerkort.
- Tillitsvalgte skal få innsyn i bedriftens lønnsopplysninger. Dette gjør tillitsvalgte bedre i stand til å føre lokale forhandlinger.
- Dersom arbeidsgiver lager egne lønnssystemer, er det nå tatt inn klare krav om hva de skal inneholde.
- Utvalg som skal se på mulige tariffbestemmelser for varebilsjåfører.
- Ved tap av eller skade på briller i arbeidstid dekker arbeidsgiver egenandelen på forsikringen.
En arbeidsdag å leve med
Avtalen inneholder også bestemmelser for å sikre godssjåførene en mer forutsigbar arbeidsdag. "Godssjåførene har ofte lange og uforutsigbare dager. Denne avtalen sørger for at sjåførene får mer forutsigbarhet til arbeidstid og hva som dekkes av arbeidsgiver" sier Træland.
En lønn å leve av
Hovedmålet i årets lønnsforhandlinger var å sikre godssjåførene en lønn de kan leve av, og det målet er nådd. "Våre medlemmer har stått på i tøffe tider. Nå får de sin rettmessige del av verdiskapningen. Dette oppgjøret gir et etterlengtet økonomisk løft for lastebilsjåførene," avslutter Træland.
Avtalen skal på uravstemning i forbundene med frist 26. juni kl 12.00.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noDokumenter
Lenker
Om oss
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
Lastebilsjåførene krever en solid økning i lønnsoppgjøret3.6.2024 12:06:32 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) går i dag inn i lønnsforhandlingene for Godsbilavtalen med et klart mål: å sikre reallønnsvekst for godssjåførene. Forhandlingene, med YTF og Fellesforbundet på den arbeidstakersiden og NHO og NLF på arbeidsgiversiden, finner sted 3. og 4. juni 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom