Dagny slipper albumet 'ELLE'

Jeg liker å sammenligne albumet med dramaturgien i en romantisk komedie: man skal innom alle følelsene, men i bunnen er det en håpløs romantiker som bærer hjertet på ermet. For meg er det ELLE.  -Dagny

Fotokreditering: Torgeir Rørvik

7. juni slipper Dagny albumet ELLE, den etterlengtede oppfølgeren til debutalbumet Strangers / Lovers fra 2020. ELLE inneholder de utgitte singlene "Strawberry Dream", "Heartbreak In The Making", "Same Again (For Love)" og "Ray-Bans", samt fire helt nye låter.

Å følge opp suksessen til det kritikerroste debutalbumet "Strangers / Lovers" var en stor oppgave. Aldri redd for å ta en dristig tilnærming, begynte et forlokkende konsept å ta form, som ville tillate Dagny å bearbeide følelsene sine samtidig som hun bevarte sin kreative frihet. Etter å ha rundet av 2023 med et fullsatt Oslo Spektrum er ELLE nå ute - den første delen av flere album, som representerer overdrevne sider av Dagny sine unike personlighetstrekk.

Om ELLE sier Dagny:

Mitt andre studioalbum har jeg valgt å kalle "ELLE" som betyr "hun" på fransk. I motsetning til mitt første album, har ikke dette albumet et overbyggende tema, men det gir små øyeblikksbilder på det livet jeg har levd og ting som har skjedd.

Jeg liker å sammenligne albumet med dramaturgien i en romantisk komedie: man skal innom alle følelsene, men i bunnen er det en håpløs romantiker som bærer hjertet på ermet. For meg er det ELLE.

I løpet av den tiden jeg skrev dette albumet har jeg hatt perioder hvor ulike ting har inspirert meg lydmessig. Jeg har vært innom tiåret jeg ble født, nemlig 90-tallet og blant annet et av mine favorittband, Cardigans. Jeg har latt meg inspirere av flere av de samme indiebandene som inspirerte meg tidlig, med fokus på et mer organisk lydbilde. Men jeg har også fortsatte å leke meg i den store synthpop-verdenen med låter som gir meg en følelse av "escapism". Alle disse sidene er en del av meg, og nå også "ELLE".

Dagny sitt album ‘ELLE’ er ute 7. juni via Universal Music Norway & Polydor DE/ Little Daggers Records.

Hør ELLE her: https://Dagny.lnk.to/ELLEPR

Video til fokuslåten 'Hate being alone': https://Dagny.lnk.to/HateBeingAloneMVPR

I denne album-prosessen vendte Dagny tilbake til studioet for å samarbeide med låtskrivere som Nick Hahn (Rita Ora, Sigrid), Mozella (Miley Cyrus, Rihanna), Oliver Lundström (Carly Rae Jepsen), Maria Hazell (Mabel, ALMA) og Rat City. Resultatet er et variert, ærlig og dynamisk album bestående av åtte spor, med en sammenhengende og engasjerende følelsesmessig tråd. Fra intime og sårbare øyeblikk til store, følelsesladde poplåter som vil få lytterne til å synge av full hals, har Dagny gitt en nydelig smakebit på sine låtferdigheter med ELLE, og dette er bare begynnelsen.

BIO:

Dagny Norvoll Sandvik er en uimotståelig popkraft. Dagnys musikk er blitt strømmet over en milliard ganger, hun har blitt nominert til 7 norske Spellemannpriser, skrevet låter med og for artister som Katy Perry, Ashnikko og Julie Bergan, og samarbeidet med artister som de Liverpool-baserte indie-rockbandet The Wombats, den amerikanske superprodusenten Steve Aoki, og flere norske artister Kygo, Astrid S og Seeb.

Dagnys debutalbum "Strangers / Lovers", utgitt i oktober 2020, bekreftet hennes musikalske kvaliteter og ga opphav til hittsingelen "Somebody", som alene har over 98 millioner strømminger på Spotify. Albumet ble hyllet av The Guardian (tordnende synthpop-eksplosjon), The Independent (blendende pop - 8/10), BBC Music (en av de mest sikre debuttene i 2020), The Metro (en strømlinjeformet samling av fengende låter - Album of the Week) og flere andre.

LIVE DATES 2024
15th June - Rock for People Festival, Czech Republic
19th June - OverOslo Festival, Norway
20th June - Isle Of Wight Festival, UK
21st June - Pinkpop, Netherlands
23rd June - Cardiff Pride, UK
29th June - The Wyldes, Cornwall, UK (Supporting Jess Glynne)
30th June - Bedford Park, Bedford, UK (Supporting Jess Glynne)
5th July - Bygdalarm, Norway
13th July - Kajen Festival, Sweden
19th July - Beach Festivsal, Belgium
20th July - Mandal Live Nation Festival, Norway
25th July - Høllafest, Norway
27th July - Tonsberg Live Nation Festival, Norway
28th July - Camp Bestival, UK
2nd August - Hamar Live Nation Festival, Norway
8th August - Sziget Festival, Hungary
16th August - Hallaien Festival, Norway
17th August - Jugendfest, Norway
23rd August - Rakettnatt Festival, Norway
28th August - ONS Festival, Norway
31st August - Festningen, Norway

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny musikk fra Benjamin Ingrosso, Emily Hammer, Remi Wolf, Hænrik, Metallica i Fortnite samt album fra Moneybagg Yo!14.6.2024 09:45:01 CEST | Pressemelding

Stjerneduoen Nico & Vinz er tilbake med norsk versjon av superhit! MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO! Emily Hammer med lekne og levende ord om store og nære temaer Hænrik om dårlig økonomi og lite framtidsutsikter Etter singlene "Kite" og "Honey Boy", samt en vellykket Better Days Europa-turné, er den svenske popsensasjonen Benjamin Ingrosso klar med sin etterlengtede nye singel “Look Who's Laughing Now”. Nylig gjorde han en spekakulær opptreden på den første semifinalen under Eurovision Song Contest 2024 hvor han ga oss en smakebit av den nye singelen. “Look Who's Laughing Now” viser oss Benjamins ubestridelige talent som låtskriver, artist og entertainer. Neste helg kan han oppleves live på Idyllfestivalen i Fredrikstad. Etter å ha spilt på alle kontinenter i den fysiske verden, retter Metallica nå blikket mot den digitale verden og Fortnite. Denne måneden blir Metallica det første bandet som inntar scenen i Fortnite. Det hele startet opp i går hvor det er fullt Metallic

MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO! MERE BANJO!14.6.2024 08:51:16 CEST | Pressemelding

Hør låta her: https://borse.lnk.to/MEREBANJO Hva vil vi ha? Mere banjo! Når får vi det? Fredag 14. Juni på alle strømmetjenester. Liker du bygda, banjo, protesttog, Rune Rudberg og en gitarknusende SterkeTim, så kan du heller ikke gå glipp av musikkvideoen som ligger klar til deg på YouTube! Sjekk den ut her: https://www.youtube.com/watch?v=93VhQc4uoYM Det blåser en vekkelsesvind over landet! Fra forblåste fiskevær i nord til frodige flatbygder i sør høres ropet: Mere banjo! Mere banjo! Partygrassduoen Børse har lytta til kravet, klatra opp på en høyball i Indre Østfold og blæsta ut en bøgdebanger som smeller like bra i Pontiac’en i Halden som i en Jaguar på beste vestkant. Børse er Mikael og Matias, som til vanlig står på scena med countryrapperne i Hagle. Her står de støtt i egne boots med mål om å blåse taket av låvefesten. Musikken varierer fra Hagle ved at den har et tydeligere countrypreg i vokal, harmonier og instrumenter, og mer fokus på historiefortelling i tekstuniverset. Bør