Sterk kommunikasjonsduo til Nortura

Øystein Knoph, med bakgrunn fra Hurtigruten, mønstrer på som leder for ekstern kommunikasjon i bondesamvirket. John Trygve Tollefsen fra Fellesforbundet tar over som pressesjef.

John Trygve Tollefsen (til venstre) og Øystein Knoph

–  Gjennom disse to ansettelsene dekker vi spennet fra kommunikasjon, kommersiell teft og samfunnsforståelse. Øystein og John Trygve fyller viktige åpninger i et allerede veldig sterkt kommunikasjonslag. Ansettelsene markerer en forsterket satsning for å styrke Norturas posisjon i det norske samfunnet og markedet, sier konserndirektør for strategi, bærekraft og kommunikasjon Kjell S. Rakkenes.

Ansettelsene av Knoph og Tollefsen går inn i to ledige stillinger i kommunikasjonsteamet i Nortura. Knoph vil tiltre sin stilling 1. september og Tollefsen 15. august.

Fra sjø til samvirke

Øystein Knoph bringer med seg en bakgrunn innen kommunikasjon, merkevarebygging og posisjonering fra Norge og internasjonalt. Han kommer fra stillingen som Global Head of Media Operations i Hurtigruten. Siden 2015 hatt flere sentrale kommunikasjonsroller i Hurtigrutens internasjonale ekspedisjonsselskap, Hurtigruten Expeditions, blant annet som Vice President Global PR.

Før sin tid i Hurtigruten, var Knoph kommunikasjonssjef og fungerende kommunikasjonsdirektør i TINE.

– Som en ihuga tilhenger av samvirkemodellen ser jeg virkelig fram til å få jobbe med, og for, noe som er ekte og viktig, norsk mat og norske bønder. Jeg håper å bidra til å styrke Norturas konkurransekraft og synliggjøre bondesamvirkets betydning for Norge. Å få jobbe med en av landets lengste og mest sammensatte verdikjeder, er en mulighet til å gjøre en reell forskjell i skjæringen mellom produksjon, samfunn, dyrevelferd og bærekraft, sier Knoph.

Medier og politikk

John Trygve Tollefsen kommer fra stillingen som presseansvarlig i Fellesforbundet, hvor han også har vært fungerende kommunikasjonssjef. Han har med seg en omfattende erfaring fra politikk og kommunikasjonsarbeid. Tollefsen har tidligere arbeidet som journalist for blant annet Klassekampen og Dagsavisen, og har også hatt flere rådgiverroller innen politikken.

– Jeg ser fram til å bidra til å formidle Norturas budskap til et bredt publikum. Samtidig er jeg spent på å lære mer om matsektoren og forstå dens kompleksitet og betydning for samfunnet vårt. Nortura er en virksomhet som både gir oss som forbrukere trygg mat av høy kvalitet, og som samtidig bidrar til at vi har verdiskaping i levende bygder og lokalsamfunn i hele landet, sier Tollefsen.