Verdenspremiere for Volkswagen ID.7 GTX fastback

Volkswagen ID.7 GTX fastback er den sjette GTX-modellen som lanseres fra Volkswagen: - Bilen kompletterer vår GTX-lineup, og er et ypperlig alternativ til de som leter etter en romslig og sikker bil med svært effektiv forflytningshastighet, sier Sølve Kværn.

Volkswagen ID.7 GTX Fastback

GTX er den høyeste utstyrsvarianten som kan bestilles på Volkswagens ID.-modeller, og kommer med flere særpreg både innvendig og utvendig. I dag har ID.7 GTX fastback verdenspremiere.

- Bilen kompletterer vår GTX-lineup, og bilen er et ypperlig alternativ til de som leter etter en romslig og sikker bil med svært effektiv forflytningshastighet, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS.

- Med det siste tilskuddet til ID.-familien kan kundene velge akkurat den ID.7-versjonen som passer de, både som fastback og som stasjonsvogn, legger han til.

Effektiv drivlinje
Bilen har naturligvis mye til felles med ID.7 GTX stasjonsvogn, som hadde verdenspremiere i midten av mars. ID.7 GTX stasjonsvogn har et bagasjerom som rommer inntil 605 liter, og med den store innvendige plassen og lange rekkevidden er den allerede pekt ut som en fullelektrisk familiefavoritt i det norske markedet.

ID.7 GTX fastback kommer Volkswagens nye 86 kWh høyvoltsbatteri (netto). Elmotorene på hver aksel sørger for en effektiv drivlinje, og bilen har inntil 340 hestekrefter. GTX-versjonen av ID.7 fastback vil ha inntil 592 kilometer rekkevidde (WLTP), og Volkswagens 4MOTION firehjulstrekksystem er også på plass. Med hurtiglading på inntil 200 kW kan ladetiden fra 10-80 prosent gjøres unna raskere enn 30 minutter under optimale forhold. ID.7 GTX har også mulighet for forvarming av høyvoltsbatteriet.

GTX-kjennetegn
Som for de andre ID.-modellene er det spesifikke GTX-kjennetegn å finne også på ID.7 GTX fastback, som sorte høyglanslakkerte paneler og 20-toms Skagen-felger. Fronten består også et særegent design med nye kjørelys som vil være gjenkjennbart fra alle GTX-er på tvers av Volkswagens modellportefølje.

Det samme gjelder for innsiden, hvor GTX-betegnelsen går igjen både i ratt og seter, hvor sistnevnte kombinerer komfort og sportslighet på en perfekt måte. Røde kontrastsømmer er også fremtredende på innsiden av bilen, og både taktrekk, tekstiler og tepper er i stor grad produsert av resirkulerte materialer.

Som alle andre GTX-modeller kommer også ID.7 GTX fastback svært godt utstyrt i standard utførelse, og sikkerheten er som i alle Volkswagen-modeller i høysetet. ID.7 ble i fjor kåret til «Best in class» av det tyske uavhengige automobilforbundet «ADAC» med en historisk høy toppscore innen sikkerhet, komfort og effekt.

- Vi vil åpne for bestilling av både ID.7 GTX fastback og ID.7 GTX stasjonsvogn i løpet av kort tid, noe vi naturligvis gleder oss veldig til, avslutter Kværn.

Volkswagen ID.7 GTX Fastback og ID.7 GTX stasjonsvogn

Volkswagen personbil - fullelektrisk i 2024

Volkswagen har biler i ulike størrelser for ulike behov, med et vidt spekter av egenskaper. Ser du Volkswagen-logoen vår på veggen, vet du at du møter ekspertisen du trenger – uansett hvor du er i verden. Volkswagen markerte nylig sitt 75-årsjubileum i det norske markedet. Volkswagens dedikerte og kompetente forhandlerapparat dekker hele landet, og representerer en stor trygghet for kundene våre.

Bærekraftig ressursbruk og utfasing av fossile energikilder er blant de største utfordringene i vår tid. Volkswagen skal være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen. Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker, og hos våre underleverandører. I det norske nybilmarkedet ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar 2024. Volkswagen Nyttekjøretøy selger fortsatt diesel-biler som Transporter, Caddy, Crafter og Amarok.

ID.7-konkurranse tar av – nå dobler Volkswagen premien29.4.2024 10:30:00 CEST | Pressemelding

5.000 ID.7-gensere ble revet bort på under én uke, og genser-konkurrentene har allerede den første uken gått en distanse tilsvarende to og en halv runde rundt jorda. Nå utvider Volkswagen konkurransen, slik at flere kan være med, og dobler premien slik at to ID.7 skal deles ut til to heldige vinnere. – På denne måten får alle som ønsker bli med i konkurransen, samtidig som de som var først ute og sikret seg gensere, har spesielt gode vinnersjanser, sier markedssjef Dan Ruben Johansen.