Historisk: Like mange kvinner og menn blant lederne i idrettskretsene

For første gang i historien er det like mange kvinner og menn blant lederne i de tolv idrettskretsene. Seks idrettskretser har nå kvinnelig styreleder – og det er seks kvinnelige organisasjonssjefer.

Styrelederne og organisasjonssjefene i idrettskretsene var samlet til NIFs ledermøte i Ålesund i helgen. Generalsekretær Magne Brekke i Oslo idrettskrets og organisasjonssjef Sondre Fjelldalen i Vestfold og Telemark idrettskrets er ikke til stede på bildet. Geir Owe Fredheim / Norges idrettsforbund

Tina Thorsen, organisasjonssjef i Innlandet idrettskrets, har over lengre tid jobbet strategisk og systematisk for å rekruttere flere kvinnelige ledere i norsk idrett. Hun synes det er veldig gledelig at idrettskretsene nå har en 50/50-fordeling av kvinner og menn blant lederne – og mener det ikke er tilfeldig.

– Vi i idrettskretsene har gått i bresjen og gjort mange konkrete tiltak de siste årene, og det er jeg sikker på at vi ser resultatene av nå. Kjønnsbalanse har blitt et tema som har kommet høyere på agendaen, og da snakker man også mer om det. I tillegg har flere blitt tryggere i kommunikasjonen når det gjelder betydningen av å ha større mangfold i sitt organisasjonsledd, sier en engasjert Thorsen og legger til:

–  Dette er utrolig inspirerende og motiverende, og nå håper jeg inderlig at det også smitter over på resten av organisasjonen. Jeg har stor tro på at vi i fellesskap kan flytte fjell!

Det siste kvinnelige tilskuddet på ledersiden i idrettskretsene er Berit Kalgraff, som ble valgt som ny styreleder på kretstinget i Møre og Romsdal 20. april i år. Dermed er det nå seks kvinnelige styreledere – mot null så kort tilbake siden som i 2019. Kalgraff er glad for at det i idretten, og i samfunnet generelt, jobbes godt for å få flere kvinner inn i ledende posisjoner.

– Det som er fint med denne 50/50-fordelingen, er at vi speiler samfunnet, og jeg tror det skaper en god dynamikk – og at vi får belyst saker på en god måte. Så håper jeg også at andre kvinner ser at det er mulig å ha styreverv i idretten, sier Kalgraff.

– Men vi må ikke hvile på laurbærene selv om kjønnsbalansen er god nå. Dette må vi fortsette å jobbe med hver dag, avslutter hun.

Lederne i idrettskretsene:

• Agder: Stein Bø-Mørland (organisasjonssjef) og Siri Marie Gundersen (styreleder)
  • Finnmark: Marit Arntzen (organisasjonssjef) og Geir Knutsen (styreleder)
  • Innlandet: Tina Thorsen (organisasjonssjef) og Inger Lilleby Fløgum (styreleder)
  • Møre og Romsdal: Roar Lervik (organisasjonssjef) og Berit Kalgraff (styreleder)
  • Nordland: Kristin Setså (organisasjonssjef) og Reinert Aarseth (styreleder)
  • Oslo: Magne Brekke (generalsekretær) og Marcela Montserrat Fonseca Bustos (styreleder)
  • Rogaland: Rune Røksund (organisasjonssjef) og Siri Ommedal (styreleder)
  • Troms: Sylvi Ofstad (organisasjonssjef) og Inger Lise Brones (styreleder)
  • Trøndelag: Kjell Bjarne Helland (organisasjonssjef) og Ståle Vaag (styreleder)
  • Vestfold og Telemark: Sondre Fjelldalen (organisasjonssjef) og Hans Martin Bærefjell (styreleder)
  • Vestland: Randi Marie Farnes (organisasjonssjef) og Nils R. Sandal (styreleder)
  • Viken: Katinka Mohn (organisasjonssjef) og Kjetil Bakke (styreleder)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges idrettsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.