ABB lanserer hypereffektive IE6 magnetfrie motorer

• SynRM (synkron reluktansmotor) er den første magnetfrie motoren som oppnår forventet IE6-nivå – med 20 prosent reduserte energitap sammenlignet med tilsvarende IE5-motorer
  • Magnetfrie SynRM-motorer er en del av en omfattende teknologiportefølje som også inkluderer permanent magnet (PM) og magnetassisterte SynRM-motorer (PMaSynRM)

ABB er den første produsenten som tilbyr det forventede IE6-effektivitetsnivået i et magnetfritt SynRM-design. Dette er den nyeste utviklingen i den velprøvde SynRM-teknologien som ABB var først ute med i 2011. Disse motorene vil appellere til innovative kunder som ønsker å ta i bruk det høyeste nivået av energieffektivitet som er kommersielt tilgjengelig.

"Motordrevne systemer i industrielle anlegg er store forbrukere av elektrisk energi. Ved å bruke våre nye magnetfrie SynRM-motorer, som når effektivitetsnivåer som forventes for fremtiden, vil IE6 ta energieffektivisering til et nytt nivå“, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge. "SynRM er et perfekt eksempel på vår forpliktelse til innovasjon som er en del av vårt DNA. Fordi IE6 SynRM har samme størrelse som tilsvarende IE3-induksjonsmotorer, så kan den enkelt erstatte eldre motorer. Det gjør det mulig for kundene å oppgradere til moderne, høyeffektive produkter for å fremtidssikre driften i en verden med varierende energikostnader."

ABBs store utvalg av SynRM-motorer har satt standarden for magnetfritt design. Effektiviteten deres har utviklet seg gjennom IE4 til IE5-versjonene som ble lansert i 2019. IE6 antas å være det neste logiske steget innen effektivitetsvurdering av motorer. Til tross for at det ennå ikke er spesifisert i noen offisiell bransjestandard, har hver høyere IE-effektivitetsklasse så langt hatt 20 prosent lavere energitap enn den forrige, og ABB har fortsatt denne tilnærmingen med IE6 SynRM.

SynRM kombinerer ytelsen til PM-motorer med enkelheten og servicevennligheten til induksjonsmotorer. Rotoren har verken magneter eller viklinger og har nesten ingen strømtap. Konstruksjonen krever heller ingen sjeldne jordmetaller og tilbyr et høyt nivå av brukervennlighet i kombinasjon med det brede utvalget av egnede frekvensomformere (VSD-er) for optimal kontroll av motorene.

ABB SynRM-motorer er en del av ABB EcoSolutions™ produktportefølje som gjør det mulig for kunder og partnere å ta mer bærekraftige valg, basert på økt åpenhet om hvert produkts sirkularitetsverdi og miljøpåvirkning. Produktene i porteføljen overholder et sett med nøkkelindikatorer definert i ABBs sirkulæritets-rammeverk og har leveres med miljødeklarasjon (ISO 14025 Type III) verifisert av en ekstern tredjepart.

De magnetfrie SynRM-motorene er bare ett element i ABBs omfattende premiumportefølje av motorer. I og med at en enkelt teknologi ikke er svaret på alle kunders behov, har ABB som mål å være ledende innen alle motorteknologier. Derfor kan ABB i tillegg til SynRM også oppnå IE6-effektivitet med PM- og PMaSynRM-teknologi - en hybridteknologi som parrer SynRM-designet med en permanent-magnet "boost", for å møte alle segment- og applikasjonsspesifikke behov.

ABB Motion er global leder innen motorer og frekvensomformere. Vi flytter grensene for teknologi for å bidra til bærekraftige, energieffektive og sirkulære løsninger for våre kunder og samfunnet. Med fagkunnskap i kombinasjon med våre frekvensomformere, motorer og service-tjenester støtter vi våre kunder og partnere i å oppnå bedre ytelse, pålitelighet og sikkerhet. Vår teknologi er basert på mer enn 140 års erfaring og våre mer enn 22 000 ansatte i 100 land leverer motordrevne løsninger for et bredt spekter av bruksområder i alle industrisegmenter. go.abb/motion  www.abb.com

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

Topsøe, ABB og Fluor inngår allianse for å utvikle standardisert konsept for SOEC elektrolysefabrikk19.6.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Den nye alliansen vil bygge Topsøes Solid Oxide Electrolysis Cells (SOEC) fabrikk i Virginia, USA basert på en standardisert tilnærming, forutsatt endelig investeringsbeslutning. Fabrikken vil levere toppmoderne elektrolysatorer for effektiv produksjon av grønt hydrogen. Grønt hydrogen og dets derivater, som grønn ammoniakk og eMethanol, kan brukes som e-drivstoff eller kjemikalier som er nøkkelen til å avkarbonisere energikrevende næringer og langdistansetransport.

ABB hjelper bedrifter med å kartlegge en vei til energi-besparelser med ny online-kalkulator8.5.2024 09:54:06 CEST | Pressemelding

I forkant av IEAs globale konferanse om energieffektivisering, ønsker ABB å vise beslutningstakere hvordan energieffektivisering kan bidra til å kutte utslipp og øke produktiviteten ABBs online kalkulator hjelper bedrifter med å estimere besparelsen ved å forbedre energieffektiviteten til lavspenningsmotorer i pumpe- og vifteapplikasjoner Kalkulatoren er en enklere versjon av ABBs mer omfattende energianalyse «Energy Efficiency Audit» og er basert på samme algoritme