Atea inngår partneravtale med DeepOcean

IT-selskapet Atea og DeepOcean utvider sitt samarbeid og inngår en partnerskapsavtale. Avtalen gir DeepOcean tilgang til relevant kompetanse og verdensledende teknologi i tråd med deres ambisiøse planer.

Bred avtale

– Vi har over mange år jobbet tett med DeepOcean som er et teknologi- og innovasjonsdrevet selskap, og kjenner godt til selskapets utfordringer og store ambisjoner, sier Steinar Sønsteby, konsernsjef i Atea.

Den nye avtalen omfatter flere fagområder innenfor strategisk rådgivning, konsulenter, bærekraft, sikkerhet, hårdvare og programvare.

– Vi ser viktigheten av å ha et samarbeid med en stor aktør som også har lokal forankring i byer hvor vi har kontorer, samt at vi har muligheten på å dra på ressurser nasjonalt og i Skandinavia, sier Øyvind Mikaelsen, CEO i DeepOcean. Digital innovasjon er nøkkelen til effektiv vekst og vi ser det som et konkurransefortrinn med forutsigbarhet og partnerskap på denne reisen.

Tilgang på kompetanse

Avtalen bidrar til å gi DeepOcean tilgang til ekstern, relevant kompetanse. DeepOcean har allerede styrket sin IT-satsing blant annet ved oppkjøpet av digitaliseringsselskapet Btwn tidligere i år.

– Gjennom avtalen får DeepOcean tilgang til kompetanse, hårdvare og programvare de neste årene, og som bidrar til at de kan gjennomføre de prosjektene som er med på å utvikle selskapet, sier Sønsteby.

Og fortsetter:

– Vår lokale forankring, sterke partnerskap med de største teknologiselskapene i verden, samt hele Atea-konsernet i ryggen, gjør at vi kan levere på de forventningene som DeepOcean har. Vi gleder oss til å ta fatt på oppgavene, forteller Sønsteby.

Bærekraftsamarbeid

Både DeepOcean og Atea har bærekraft høyt på agendaen og jobber hardt for å nå klimamålene. DeepOcean er i dag en verdensledende tjenesteleverandør i havrommet, tradisjonelt innenfor olje og gass, men har en betydelig del av ordreboken knyttet opp mot fornybar energi. Digitalisering og fjernstyring av undervannsoperasjoner fra land er prioriterte områder for DeepOcean. Atea er anerkjent for bærekraft innen IT-bransjen.

– Samarbeidet gjør det mulig å få til synergier slik at begge parter får til enda mer sammen, sier Sønsteby.

Om DeepOcean
DeepOcean er en teknologidrevet, uavhengig løsningsleverandør innen havrommet. De tilbyr tjenester innen olje og gass, offshore fornybar energi, dyphavsmineraler og andre havnæringer med et komplett utvalg av tjenester – fra havbunnskartlegging, ingeniørarbeid, prosjektledelse og installasjon til vedlikehold og resirkulering. Med over 1 400 ansatte fordelt på fire kontinenter, er DeepOcean i front når det gjelder innovasjon i havrommet.

Steinar Sønsteby, konsernsjef i Atea
Illustrasjonsbilde DeepOcean