Halvparten føler på dårligere råd denne sommeren

Det blir en sommer på sparebluss for mange nordmenn. - Mange har dårligere råd enn i fjor samtidig som prisene på fly, hotell, mat og aktiviteter har steget både hjemme og i utlandet.

Ferieplanene påvirkes betydelig av privatøkonomien i år, viser ny undersøkelse.
Ferieplanene påvirkes betydelig av privatøkonomien i år, viser ny undersøkelse. Unsplash

Det sier Ole-Jørgen Kjenes i Frende Forsikring. I en ny undersøkelse Norstat har gjort for Frende sier 40 prosent at de har dårligere råd, mens ytterligere ni prosent er usikre på økonomien.

Håp om lysere tider
- Rentekostnadene er høyere i 2024 enn de var i 2023, så det er rimelig at mange husholdninger derfor har dårligere råd enn de hadde i fjor, sier sjeføkonom i Sparebanken Sør, Tore Grobæk Vamraak.

- De som har klart å tilpasse utgiftene sine til den økonomiske situasjonen vil kunne se lysere tider nå som rentene forhåpentlig går ned og disponibel inntekt går opp for de fleste husholdningene, sier han.

Disse har full kontroll
De over 60 har betydelig bedre økonomisk kontroll. 2 av 3 i den eldste aldersgruppen har ikke dårligere råd enn i fjor.

- I alle andre aldersgrupper er bildet helt motsatt, sier Kjenes som daglig snakker med kunderådgivere over hele landet.

Så mange har dårligere råd denne sommeren

• 18-29 år: 58 prosent
  • 30-39 år: 58 prosent
  • 40-49 år: 49 prosent
  • 50-59 år: 53 prosent
    Kilde: Frendeundesøkelsen

- Det er de som er i etableringsfasen og de som har små barn som har det verst økonomisk. Det er ikke overraskende siden de også i større grad har høye boliglån og flere utgifter de ikke kan kutte, sier Kjenes.

Mange sitter på gjerdet
I Frendeundesøkelsen sier åtte prosent at de ikke skal ha sommerferie i år, mens hele 27 prosent ikke har begynt å planlegge den enda.

- Det er nok også mange som har planlagt å feriere rimelig, uavhengig av inflasjon, kronekurs og rente. Et besøk hos besteforeldre eller telttur i nærområdet behøver ikke koste mye, og kan gi vel så gode opplevelser og minner som en dyr utenlandsreise, sier Tore Grobæk Vamraak i Sparebanken Sør.

Denne kostnaden vurderer mange å kutte
Flere tar kontakt med banken eller forsikringsselskapet sitt nå i et forsøk på å spare penger.

- Forsikringer for liv og helse er et sted mange vurderer, og det forstår jeg. Det er en veldig lite konkret utgift helt til det smeller, sier Frende-eksperten.

- Ingen tror at akkurat de selv skal bli syke eller rammet av en ulykke, men for mange blir det plutselig virkeligheten. Og da trenger du virkelig forsikring. Livsforsikringen går da fra å være et fast utgiftstrekk fra konto til det som redder deg slik at du kan beholde huset ditt, sier Ole-Jørgen Kjenes.

Rådet fra eksperten er tydelig: Snakk med en rådgiver om det du synes er vanskelig.

- Det er mye bedre å justere dekningene dine enn å stå helt uten sikkerhetsnett. Litt er mye bedre enn ingenting, sier han.

Tore Grobæk Vamraak,
sjeføkonom Sparebanken Sør,
918 86 215,
tore@vamraak@sor.no

Ferieplanene påvirkes betydelig av privatøkonomien i år, viser ny undersøkelse. Foto: Unsplash.
Mange har dårligere råd enn i fjor når de planlegger årets sommerferie. Foto: Unsplash.
Ole-Jørgen Kjenes. Foto: Frende Forsikring.
Tore Grobæk Vamraak. Foto: Sparebanken Sør.