BRUTT POESI: Farvel, BankID på mobil

For to år siden kom første melding om at BankID på mobil skulle erstattes av BankID-appen. Nå er sluttdatoen satt: 1. september er siste ord sagt, og kanskje blir det VEMODIG AVSKJED?

BankID på mobil er snart historie: 1. september er det FULL STOPP.
VEMODIG AVSKJED BankID BankAxept

BankID på mobil har vært mange nordmenns favoritt, men snart er det over for godt. Arvtakeren, BankID-appen, har nå 3,3 millioner godt fornøyde brukere.

–15 år med BankID på SIM-kortet er over. Nå er det appen som gjelder for å få en mobil og trygg BankID. Det er lurt å komme i gang med appen før du mister BankID på mobil, slik at du kan aktivere appen med den gamle løsningen, sier Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept.

Med appen kan du få raskere BankID med ansikt- eller fingergjenkjenning, og i vår ble det også lansert ID-kort i appen som kan brukes på Posten og Polet. Appen vil få mange flere funksjoner fremover, som administrasjon og oversikt over egen bruk av BankID.

TEIT BRIKKE
BankID på mobil ble til i 2009 i et samarbeid mellom banker og Telenor. Den mobile løsningen gjorde det mulig å bruke BankID på farten, uten kodebrikken på slep. På det meste var det 2,4 millioner som brukte den SIM-kort-baserte løsningen, og de fleste mobiloperatører og banker var etter hvert med på løsningen.

– BankID på mobil var den beste løsningen fordi den gjorde kodebrikken overflødig. Det var likevel nødvendig å bytte teknologi for å få en mer fremtidsrettet løsning, som ga en enda bedre brukeropplevelse og større rom for videreutvikling av nyttige tjenester, sier Bjerved.

FURTEN SALUTT
Ikke alle er happy med avviklingen. Mange ga toppskår til løsningen og mente den var rask og fleksibel. For digitalt svake har det vært en spesielt krevende øvelse.

– Vi var klar over at det ville bli en stor overgang for mange. Bankene har gjort en kjempejobb for å hjelpe folk i gang med appen. Vi investerte også i digital opplæring sammen med gründerbedriften Kakadu, som er spesialister på å veilede digitalt usikre. Mer enn 500.000 personer har brukt disse veiledningene, og vi ser at folk i alle aldre får det til, sier Bjerved.

BankID-appen får gode tilbakemeldinger fra brukerne. 8 av 10 vil anbefale den til venner og kjente, og i App Store får appen 4,7 av 5 stjerner.

VARIG POESI
Så hva med Glupsk nonne, Følsom skater, Vimsete doktor og Høflig tyv, forsvinner de merkelige kodeordene fra BankID? De er med videre og dukker opp når du bruker BankID fra to enheter.

– Fordelen med å vise ord fremfor tall og koder, som er vanlig ellers, er at folk synes det er enklere å oppfatte ord. Så er det jo gøy også, at man får et lite dikt på veien. Det er noe magisk med en maskin som lager poesi, sier Bjerved.

SISTE ORD
I forbindelse med at BankID på mobil skal gravlegges 1. september, er det laget en siste liste med ord for de siste tilhengerne av BankID på mobil. Her er noen av dem:

DEPPA FINALE
HYLLA POESI
FURTEN EXIT
ROCKA REISE
KAPUTT MOBIL
STERK SLARV
SUR FANFARE
TILBEDT STEMME
KNEKT KODE
VIRAL REGLE
YNDIG POESI
KJIP MORNA (...)

Visste du at....
Det eksisterer egne facebook-grupper som dyrker BankID på mobil: BankiD Tegneserier,  BankID på mobil for samtlige mobiloperatører. På Instagram finnes bankidpoesi, bankid_tegninger.

Det ble arrangert BankID-poesi-fester med gjester utkledd som ord-kombinasjoner.

Poesien ble omtalt som en sannsiger eller spåkone som ga kommentarer og anbefalinger tilpasset den enkelte.

Sure ble de som fikk BRUTT LYKKE da de skulle skille seg....

Det ble påstått av HVIT MAKT var med i lista, men det var fake news. Bildebeviset var manipulert og bare juks.

Erlend Loe skrev en hyllest på X: «Får innloggingskoden «Lojal sykkel». Kjenner tårene presse på. Den fine sykkelen min, som venter og venter, like blid, i all slags vær.»

«Elsker» ble stemt inn av folket under en Reiseradioen-sending, men ble tatt ut da en bank på Vestlandet ba tynt om å fjerne ordet av hensyn til barn som brukte tjenesten.

For å feire Pride ble Rosa Parade, Lekker Fagott og Svett Boa tatt inn, men fagott var krenkende mente en – så Obo kom inn isteden.

Det har vært egne ordlister til jul, påske og sommer, og på nynorsk så klart.

Regler: 200 ord, 100 adjektiv og 100 substantiv (hankjønn eller hunkjønnsord), ikke æøå, ikke mer en syv tegn per ord.

SNART SLUTT: BankID på mobil erstattes av BankID-app fra 1. september.
Jan Bjerved
Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept
BankID-app på telefonen
BankID-appen er nå i bruk hos alle banker i Norge
Skjermbilde BankID på mobil
SISTE ORD: Vemodig avskjed er i siste BankID på mobil-ordlisten. 1. september er det slutt.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.