Tildelt havvindkontrakt

Aeron, et selskap i AF Gruppen, er tildelt en EPCi-kontrakt for leveranse av komplette ventilasjons- og kjølesystemer til et 2GW havvindsprosjekt som er en del av et stort utbyggingsprosjekt i regi av det nederlandske, statseide selskapet TenneT. Prosjektet skal produsere strøm til husstander i Tyskland og Nederland. Avtalen med Aeron har en verdi som overstiger MNOK 500 ekskl. mva.

Illustrasjonsbilde: Aeron har også levert kjølesystemer til ladestasjonene for Norleds elektriske ferjer. Hans Fredrik Asbjørnsen AF Gruppen

Aeron skal levere detalj-engineering, design, prosjektering, innkjøp og sammenstilling av ventilasjons- og kjølesystemer til 2GW prosjektene, BalWin4 & LanWin1, som vil gi grønn vindkraft fra Nordsjøen til ca. 5 millioner husstander. Kontrakten er tildelt av en anerkjent internasjonal EPC-leverandør på vegne av TenneT for utbyggingen.

Utsteder av kontrakten er en ledende global leverandør av ingeniør- og konstruksjonsløsninger til energiindustrien.

- Vi er stolte over å ha blitt tildelt denne viktige kontrakten innen offshore vind. Kontrakten markerer et betydelig skritt fremover i vår satsning på fornybar energi, og vi ser frem til å samarbeide med vår kunde og partnere for å sikre vellykket gjennomføring av prosjektet, sier Amund Tøftum, konsernsjef i AF Gruppen.

Prosjektering starter umiddelbart og utstyret vil leveres i 2025 og 2026. I etterkant av leveransene fra Aeron vil systemene monteres på plattformene ved verftet før installering og ferdigstillelse offshore i 2029-2030. Aeron skal også levere service- og vedlikeholdstjenester frem til 2034.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 30,5 mrd kroner i 2023 og har i dag ca. 6000 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).