Oppdagelseslysten øker – stadig flere ønsker å besøke nye reisemål
Nordmenn er glade i sol- og badeferier, og den viktigste grunnen til å reise utenlands er for å få sol og varme. Etter pandemien har vi prioritert velkjente reisemål fremfor å oppdage nye, en trend som nå ser ut til å avta. 36 prosent oppgir at den viktigste grunnen til å reise er å oppdage nye reisemål, og 22 prosent prioriterer eventyrreiser fremfor annen reising. Dette ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse.
![](/data/images/public/17273181/18121499/8a49229f-92ca-4ac2-9066-5315b5297706-w_720.jpeg)
- I fjor så vi en tydelig trend i å velge "sikre kort", reisemål man har vært på tidligere som ikke byr på noen store overraskelser. Etter pandemien ville vi ikke ha noen overraskelser – vi var opptatt av trygghet og ville vite hva vi skulle få ut av reisen vår. Nå ser vi imidlertid at oppdagelseslysten begynner å vekkes til live igjen, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.
Reisetrykket er fortsatt høyt, og mange har nå hatt muligheten til å gjennomføre en eller flere reiser siden pandemien. Vi begynner å føle oss varme i trøya når det gjelder reising, og tør dermed å teste nye reisemål igjen. Enkelt og trygt er fortsatt viktig når det kommer til reising, men når man har besøkt de klassiske reisemålene, rettes blikket mot de litt mindre feriemålene som man ikke har rukket å besøke ennå.
- En trend som vokste frem før pandemien, som vi nå begynner å se konturene av igjen, er "second cities", altså den nest største byen i et land. Vi søker stadig mer etter det autentiske, mens vi i 2023 var mest glade bare vi kom oss utenlands og kunne ligge i en solstol, sier Ellen Wolff Andresen.
Til tross for ønsket om å oppdage noe nytt, er det ikke en fremvekst av eksotiske eventyrreiser langt bort som kommer til å sette standarden for 2024. En urolig verden og en anstrengt økonomi bidrar også til at vi prioriterer nærliggende destinasjoner med enkle forbindelser.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/17273181/18121499/acc78212-2a3b-4d2c-899c-ab473570b87e-w_720.png)
Nøkkelord
Kontakter
Ellen Wolff AndresenMarkeds- og administrasjonssjef - Markedsføring, kommunikasjon og PRTicket Feriereiser
Tel:+ 47 90594673ellen.wolff.andresen@ticket.noOm Ticket
Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.
Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser
Machu Picchu er det landemerke flest ønsker å besøke i 2024 - Eiffeltårnet og Frihetsgudinnen taper1.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Oppdagelseslysten spirer, og med den ønsket om å besøke minneverdige landemerker. Øverst på listen finner vi den gamle inkabyen Machu Picchu oppe i Andesfjellene i Peru, etterfulgt av Sagrada Familia i Barcelona og Colosseum i Roma ifølge Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse.
Det beste matlandet å besøke.19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Vi ønsker å nyte middelhavsmat når vi er på ferie, og aller helst italiensk mat, ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. Nummer to på listen som beste matland er Spania og Hellas, tett fulgt av Frankrike. Tyskland og England er de minst populære landene når det gjelder mat.
Sommerens heteste storbyer12.6.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding
Sommerferiene står for døren, og etterspørselen etter reiser er høy. Sol- og badeferier er selvfølgelig mest populært i sommermånedene – men også sommer i en storby er forlokkende for mange. Amsterdam, Berlin og Budapest klatrer oppover på listen over de mest populære storbyene denne sommeren, ifølge fersk statistikk fra reisebyrået Ticket.
Vi velger bort sommerreisen til fordel for lavsesong.10.5.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding
Reiselysten er fortsatt høy og 64 prosent oppgir at de kommer til å reise utenlands på ferie i år, mot 45 prosent som oppga det samme i 2023. I år er det imidlertid 44 prosent (av de 64 %) som planlegger å reise i sommerferien, mot 50 prosent i fjor og 78 prosent før pandemien, ifølge reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse. Dette viser en trend om at vi ønsker å reise utenfor høysesongen og heller spre reisene mer utover året.
Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene29.4.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
Spania har de siste årene vært nordmenns ubestridte favorittreisemål - og det vil det også være i 2024. Tall fra Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at de aller fleste (16 prosent) velger Spania som landet de aller helst vil besøke i år. Reisemål som Palma, Malaga og Gran Canaria er klassikere som er på toppen år etter år. For å oppdage noe nytt, ikke så turisttungt, er Estepona, Cadiz og San Sebastian perler som bør oppleves.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom