Strengere krav: Foreslår løyveplikt for nasjonal godstransport med varebiler
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet sender Statens vegvesen nå ut et forslag om å innføre løyvekrav for godstransport for motorvogn eller motorvogn med tilhenger med en tillatt totalvekt over 2500 kg og opp til 3500 kg.

Forslaget er en oppfølging av regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. For å bekjempe sosial dumping, samt å fremme arbeidsforhold og like konkurransevilkår i denne bransjen, mener Statens vegvesen at det er nødvendig med løyveplikt for denne næringen.
– Alle som jobber i Norge skal ha trygge arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Regjeringen ønsker å fremme seriøsitet i transportbransjen, gi likere konkurransevilkår og sørge for at også de som jobber i denne delen av transportsektoren har arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier. Det er dette forslaget med på å bidra til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
To forslag
Det er utarbeidet to forslag som sendes på høring 31. mai, med høringsfrist 1. september.
Hovedforslaget innebærer å senke vektgrensen for når løyveplikt for nasjonal godstransport inntrer, og utstede godstransportløyve (felleskapsløyve) til de berørte virksomhetene.
Det andre forslaget innebærer å innføre en egen nasjonal løyvetype, «varebilløyve».
Ettersom dette er en uregulert næring i dag, foreslår Statens vegvesen at kravene skal inntre ett år etter at forskriften trer i kraft. Ved å lage et nasjonalt løyve som ikke er omfattet av EU-krav står en friere til innholdet i kravene. Statens vegvesen mener likevel det er fornuftig å gjøre flere av EU-kravene gjeldende for det nasjonale løyvet. Det er derfor ikke veldig store forskjeller mellom forslagene, men det nasjonale løyvet vil ha et lavere fagkompetansekrav for ansvarlig transportleder i virksomheten.
- Rapporter fra blant annet Arbeidslivskriminalitetssenteret (A-krim) viser at varebilnæringen har betydelige utfordringer med useriøsitet, kriminalitet og dårlige arbeidsvilkår. De foreslåtte løyvekravene skal sørge for at vi får en ryddigere næring, sier Stine Yttervoll Lepsøy i Statens vegvesen.
Vi har beregnet at det er omlag 23 000 varebiler som driver med nasjonal godstransport i Norge, og som må tilfredsstille de nye løyvekravene innen 1.1.2026.
- Det er bare de varebilene som driver godstransport mot vederlag som er omfattet. Det vil for eksempel ikke være løyvekrav for rørleggere, snekkerfirma og lignende som driver egentransport av for eksempel utstyr til eget bruk, avslutter Lepsøy.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)
* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stenger løp i E39 Glaskartunnelen18.3.2025 10:40:11 CET | Pressemelding
Førstkommende helg stenger nordgående løp én natt, og neste helg skjer det samme i sørgående løp.
De skal drifte elektro på riksvegene i Hålogaland18.3.2025 08:21:14 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått kontrakt med SET Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
Disse vil drifte elektro i tunneler på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike17.3.2025 13:59:07 CET | Pressemelding
Fire entreprenører har gitt tilbud på drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner i riksvegtunnelene i Østfold, Follo og Nedre Romerike.
Ikke legg ut på kjøretur i Troms og Nordland i kveld – mange veger er stengt15.3.2025 20:53:04 CET | Pressemelding
Sterk vind og mye snø gir økt snøskredfare, svært vanskelige kjøreforhold og stengte veger. Utsett kjøreturen!
No er det klart kven som skal byggje ny E134 mellom Røldal og Seljestad13.3.2025 14:42:21 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har innstilt arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge til å bygge ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom