Lanserer planer om elbiler til 20.000 euro

Med innstegs-modell til rundt 20.000 euro vil Volkswagen AG oppfylle ambisjonen om bærekraftig elektrisk mobilitet for alle. – Helt i tråd med merkevaren Volkswagen, sier Sølve Kværn.

Volkswagen AG vil gjøre elektriske biler tilgjengelig for enda flere gjennom en rimelig innstegs-modell i kompaktklassen, som skal koste rundt 20.000 euro.

Samtidig skal modellene sette standarden i segmentet når det kommer til teknologi, design, kvalitet og brukeropplevelse når modellen har premiere i 2027.

- Dette er helt i tråd med det kundene forbinder med merkevaren Volkswagen. Det er mange som har kjørt Volkswagen Polo eller Golf som sin første bil. Gjennom disse nye, elektriske modellene vil elektriske biler bli tilgjengelig for enda flere – ikke minst unge mennesker som får et svært attraktivt, nytt alternativ til sin første bil, sier Sølve Kværn, fungerende leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS.

Nyttig tilskudd til porteføljen
Samtidig jobbes det også med rimeligere alternativer gjennom «Electric Urban Car Familiy», hvor konsernet vil presentere elektriske biler for under 25.000 euro så tidlig som mot slutten av 2025. Dette inkluderer to Volkswagen-modeller – én liten SUV og en modell i kompakt-klassen, som begge vil produseres i Spania.

- Dette vil utfylle vår allerede svært brede, elektriske modellportefølje på en veldig god måte. Vi vil dermed kunne tilby kundene som ønsker rimelig, elektrisk mobilitet svært økonomisk gunstige alternativer, sier Kværn.

Bærekraftig produksjon i fokus
At bilene skal produseres i Europa og for Europa er et ledd i å ta produksjon av biler i mer bærekraftig retning, gjennom å sørge for lavere CO2-utslipp gjennom forenklet logistikk.

- For at elektromobilitet skal bli utbredt, trengs det attraktive kjøretøy, spesielt i disse segmentene. En ting er klart: Elektrisk mobilitet fra Europa for Europa kan bare lykkes med politisk støtte og konkurransedyktige rammebetingelser, sier Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen.

Volkswagen personbil - fullelektrisk i 2024

Volkswagen har biler i ulike størrelser for ulike behov, med et vidt spekter av egenskaper. Ser du Volkswagen-logoen vår på veggen, vet du at du møter ekspertisen du trenger – uansett hvor du er i verden. Volkswagen markerte nylig sitt 75-årsjubileum i det norske markedet. Volkswagens dedikerte og kompetente forhandlerapparat dekker hele landet, og representerer en stor trygghet for kundene våre.

Bærekraftig ressursbruk og utfasing av fossile energikilder er blant de største utfordringene i vår tid. Volkswagen skal være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen. Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker, og hos våre underleverandører. I det norske nybilmarkedet ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar 2024. Volkswagen Nyttekjøretøy selger fortsatt diesel-biler som Transporter, Caddy, Crafter og Amarok.

ID.7-konkurranse tar av – nå dobler Volkswagen premien29.4.2024 10:30:00 CEST | Pressemelding

5.000 ID.7-gensere ble revet bort på under én uke, og genser-konkurrentene har allerede den første uken gått en distanse tilsvarende to og en halv runde rundt jorda. Nå utvider Volkswagen konkurransen, slik at flere kan være med, og dobler premien slik at to ID.7 skal deles ut til to heldige vinnere. – På denne måten får alle som ønsker bli med i konkurransen, samtidig som de som var først ute og sikret seg gensere, har spesielt gode vinnersjanser, sier markedssjef Dan Ruben Johansen.