Brukte elbiler: Slik gjorde de det i elbiltesten
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Skal du kjøpe brukt elbil nå, er det lurt å sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
![Volvo XC 40 Recharge og BMW iX 3 var to av bilene som ble testet av NAF i 2021 som nå er populære bruktbiler.](/data/images/public/2126680/18119529/bb71df3c-2a9c-4855-8f3a-dcf81c1c6d91-w_720.jpg)
Storselgere som Tesla Model 3, Mustang Mach-E, Volvo XC40 Recharge, Polestar2 og Volkswagen ID.3 og ID.4, var med i verdens største elbiltest i 2021. Ni av bilene som ble testet det året er nå populære biler på bruktmarkedet. Av storselgeren Tesla Model 3 ligger det ute 372 biler på finn.no som er 2021-modell.
- Vi testet disse bilene i 2021 både om sommeren og vinteren. Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier han.
Stor variasjon mellom bruktbilene
I 2021 var det stor variasjon i rekkeviddetap. En av bilene som var med, BMW iX3, hadde det laveste rekkeviddetapet som er registrert i vintertestene til NAF. Den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden vinterstid. I tillegg kjørte den langt over den oppgitte rekkevidden på sommeren.
- I 2021 var det fremdeles Tesla som hadde lengst rekkevidde, men konkurrentene begynte å ta innpå. Både Mustang Mach-E og Polestar 2 er biler med lang oppgitt rekkevidde. Dette er biler som på papiret har rekkevidde som konkurrerer med mange av dagens nye elbiler. Så du har flere valgmuligheter også blant tre år gamle biler, mener Nils Sødal.
Stort prisspenn
Kartleggingen av 2021-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men det er nok også noen som har lagt ut bilen med høy forventing til pris. Med pressede priser på nye elbiler, kan det være gode muligheter også i bruktmarkedet.
- Prisene viser at det på enkeltbiler er rom for pruting, sier Nils Sødal. – De siste årene har spesielt Tesla justert prisene på nye biler, noe som også vil påvirke prisene på brukte elbiler, fortsetter han
Usikkerhet om batteritilstand
Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil.
Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.
- Det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.
Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:
-
Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.
-
Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten.
-
Kan bilen hurtiglades?
-
Hvilke ladekabler følger med bilen?
-
Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre.
-
Test at bilen lader ved å koble på en lader.
-
Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen
-
Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.
Antall 2021-modeller av et utvalg elbiltestede biler til salgs på finn.no
(Tallene er samlet inn 28. mai 2024. For hver enkelt bilmodell er det variasjon i utstyrsnivå, kjørelengde og lignende. Det forklarer det store prisspennet blant brukbilene.)
Modell |
Antall biler på finn.no |
Pris på finn.no i kroner |
Tesla Model 3 |
372 |
Fra 227 000 til 419 900 |
Volkswagen ID.3 |
198 |
Fra 217 800 til 419 900 |
Volkswagen ID.4 |
166 |
Fra 249 000 til 409 000 |
Mustang Mach-E AWD |
132 |
Fra 339 900 til 598 000 |
Polestar 2 |
117 |
Fra 299 000 til 439 900 |
Volvo XC40 Recharge |
101 |
Fra 389 000 til 509 000 |
Mustang Mach-E RWD |
58 |
Fra 319 000 til 459 000 |
BMW iX3 |
42 |
Fra 387 000 til 479 000 |
Hyundai IONIQ 5 |
7 |
Fra 249 000 – 476 000 |
Utvalgte bilmodeller fra elbiltesten 2021 sommer og vinter
MODELL |
Oppgitt rekkevidde (WLTP) testmodell |
Faktisk resultat sommer |
Avvik til WLTP |
Faktisk resultat vinter |
Avvik til WLTP |
Tesla Model 3 |
614 km |
655 km |
+ 6,7 % |
521 |
- 15,1 % |
Tesla Model 3 |
448 km |
454 km |
+ 1,4 % |
346 km |
- 22,8 % |
Volkswagen ID.3 1st Pro |
418 km |
421 km |
+ 0,7 % |
340 km |
- 18,7 % |
Volkswagen ID.3 Pro |
539 km |
564 km |
+ 4,6 % |
435 km |
- 19,3 % |
Volkswagen ID.4 |
487 km |
532 km |
+ 9,2 % |
414 km |
- 14,9 % |
Mustang Mach-E AWD |
540 km |
552 km |
+ 2,2 % |
430 km |
- 20,4 % |
Mustang Mach-E RWD |
610 km |
618 km |
+ 1,3 % |
503 km |
- 17,6 % |
Polestar 2 |
470 km |
467 km |
- 0,6 % |
344 km |
- 26,8 % |
Volvo XC40 Recharge |
415 km |
443 km |
+ 6,7 % |
332 km |
- 20,4 % |
BMW iX3 |
450 km |
556 km |
+ 23,6 % |
432 km |
- 4 % |
Hyundai IONIQ5 |
460 km |
502 km |
+ 9,1 % |
369 km |
- 19,7 % |
- I elbilguiden på naf.no finner du testresultatene til alle elbilene NAF har testet sommer og vinter siden 2020. Søk opp bruktbilene du vurderer og få svar på hvordan de gjorde det både rekkeviddemessig og hvor raskt de ladet batteriet.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
![Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, under sommertesten i 2023.](/data/images/public/2126680/18119529/df42fa4f-b5d1-4001-918e-a8623e2339f2-w_240.jpg)
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Spar penger og minsk stresset på årets bilferie25.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å kjøre økonomisk har flere gevinster enn kun at du sparer drivstoff og penger. - Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: Så fort blir det glovarmt inne i bilen23.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fortere enn du aner når bilen står parkert i sommervarmen. – Vi har testet hvor fort det blir farlig varmt inne i bilen. I løpet av en liten halvtime ble det 44 grader. Derfor må du aldri forlate barn eller kjæledyr i en parkert bil, selv ikke en kort stund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.
Kilometerfellen som kan bli rådyr16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.
NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken11.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom