NorgesGruppen

Solgt 78 millioner færre plastbæreposer

Del

Det er liten tvil om at plastposekontingenten fungerer: Fra den ble innført 1. august i fjor har NorgesGruppens butikker kuttet salget av plastbæreposer med nærmere 40 prosent, tilsvarende 78 millioner poser.

Stadig flere handler dagligvarer uten å kjøpe plastbærepose.
Stadig flere handler dagligvarer uten å kjøpe plastbærepose. Børge Solem Kiwi

NorgesGruppen ønsker å hjelpe forbruker til å endre vaner,  ved å gå fra å bruke engangs plastbæreposer til å bruke handlenett og avfallsposer på rull. Da er det gledelig å se at flere og flere kunder nå takker nei til plastpose i butikk.

 - Det siste halvåret har hele 75% av handlene skjedd uten salg av plastbærepose. Det betyr at flere og flere kunder tar med seg egen pose eller annet å frakte varene hjem i. Samtidig ser vi at salg av søppelposer på rull har mer enn doblet seg. Det tyder på at kundene er godt i gang med å endre vaner, helt i tråd med målsetningen, sier bærekraftsdirektør Signe Bunkholt Sæter.

NorgesGruppen er medlem av Handelens Miljøfond og støtter det overordnede målet om å få ned plastposebruken. Målet, og miljøkravet fra EU, er at hver enkelt av oss ikke skal bruke mer enn 40 poser i året, og det er fortsatt en vei igjen. Men1. mai i år økte kontingenten til Handelen Miljøfond med enda en krone, slik at posene i butikk nå koster rundt 5, 50.  Vi forventer at den siste økningen vil, sammen med kampanjer og andre aktiviteter, redusere posesalget ytterligere.

Kontakter

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye