Solgt 78 millioner færre plastbæreposer
Det er liten tvil om at plastposekontingenten fungerer: Fra den ble innført 1. august i fjor har NorgesGruppens butikker kuttet salget av plastbæreposer med nærmere 40 prosent, tilsvarende 78 millioner poser.

NorgesGruppen ønsker å hjelpe forbruker til å endre vaner, ved å gå fra å bruke engangs plastbæreposer til å bruke handlenett og avfallsposer på rull. Da er det gledelig å se at flere og flere kunder nå takker nei til plastpose i butikk.
- Det siste halvåret har hele 75% av handlene skjedd uten salg av plastbærepose. Det betyr at flere og flere kunder tar med seg egen pose eller annet å frakte varene hjem i. Samtidig ser vi at salg av søppelposer på rull har mer enn doblet seg. Det tyder på at kundene er godt i gang med å endre vaner, helt i tråd med målsetningen, sier bærekraftsdirektør Signe Bunkholt Sæter.
NorgesGruppen er medlem av Handelens Miljøfond og støtter det overordnede målet om å få ned plastposebruken. Målet, og miljøkravet fra EU, er at hver enkelt av oss ikke skal bruke mer enn 40 poser i året, og det er fortsatt en vei igjen. Men1. mai i år økte kontingenten til Handelen Miljøfond med enda en krone, slik at posene i butikk nå koster rundt 5, 50. Vi forventer at den siste økningen vil, sammen med kampanjer og andre aktiviteter, redusere posesalget ytterligere.
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noFølg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI gjør påsken sunnere – gir 30 prosent bonus på all frukt og grønt21.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Dagligvarekjeden vil inspirere kundene til en litt sunnere og grønnere påske: Nå dobler KIWI bonusen på all fersk frukt og grønt til og med andre påskedag.
Smøretips før påske: KIWI gir deg solfaktorrabatt20.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Sola titter frem og det er tid for årets første møte med de sterke UV-strålene. For å gjøre det enklere å beskytte seg mot solen, kutter KIWI prisene på alle solkremer. Og jo høyere faktor du velger, jo større rabatt får du.
Kundevekst ga rekordomsetning for NorgesGruppen19.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen leverer solid vekst i 2024. Driftsinntektene økte til 118 milliarder kroner (ekskl. IFRS 16), en vekst på 5,2 prosent fra året før.
Nye tall: Halvert matsvinn for NorgesGruppen14.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nye tall viser at NorgesGruppen har halvert matsvinnet i sine butikker siden 2015. – Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
KIWI og UNICEF forlenger til 2030: Skal bygge økolandsbyer på Madagaskar26.2.2025 18:31:38 CET | Pressemelding
– Vi er stolte av alt UNICEF og KIWI har fått til sammen gjennom 15 år. Nå gleder vi oss til å fortsette å bidra til at flere barn på Madagaskar får en trygg og god oppvekst, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom