Solgt 78 millioner færre plastbæreposer
Det er liten tvil om at plastposekontingenten fungerer: Fra den ble innført 1. august i fjor har NorgesGruppens butikker kuttet salget av plastbæreposer med nærmere 40 prosent, tilsvarende 78 millioner poser.

NorgesGruppen ønsker å hjelpe forbruker til å endre vaner, ved å gå fra å bruke engangs plastbæreposer til å bruke handlenett og avfallsposer på rull. Da er det gledelig å se at flere og flere kunder nå takker nei til plastpose i butikk.
- Det siste halvåret har hele 75% av handlene skjedd uten salg av plastbærepose. Det betyr at flere og flere kunder tar med seg egen pose eller annet å frakte varene hjem i. Samtidig ser vi at salg av søppelposer på rull har mer enn doblet seg. Det tyder på at kundene er godt i gang med å endre vaner, helt i tråd med målsetningen, sier bærekraftsdirektør Signe Bunkholt Sæter.
NorgesGruppen er medlem av Handelens Miljøfond og støtter det overordnede målet om å få ned plastposebruken. Målet, og miljøkravet fra EU, er at hver enkelt av oss ikke skal bruke mer enn 40 poser i året, og det er fortsatt en vei igjen. Men1. mai i år økte kontingenten til Handelen Miljøfond med enda en krone, slik at posene i butikk nå koster rundt 5, 50. Vi forventer at den siste økningen vil, sammen med kampanjer og andre aktiviteter, redusere posesalget ytterligere.
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noFølg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket28.8.2025 14:35:21 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse27.8.2025 10:52:36 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato (24.09.2025) av Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse 80 % fisk, grunnet funn av listeria.
NorgesGruppen anker Konkurranseklagenemndas avgjørelse i prisjegersaken21.8.2025 09:05:19 CEST | Pressemelding
Konkurranseklagenemnda har i dag opprettholdt Konkurransetilsynets vedtak i den såkalte prisjegersaken. NorgesGruppen er sterkt uenig i avgjørelsen, og vil anke saken inn for lagmannsretten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom