1 av 4 har ikke planlagt sommerferien enda: Sjekk dette før du bestiller

Utsatte grupper har omkommet i sommertemperaturer på godt over 40 grader de siste par årene. - Hvis du har en ustabil sykdom er det en telefon du bør ta før du bestiller.

Mange drømmer om å reise sørover til sol og varme i sommermånedene. Men en telefon kan være lur å ta før du bestiller turen. Unsplash

Det sier skadesjef på reise i Frende Forsikring, Petter Lassen.

- Mange norske forsikringsselskaper har gratis medisinsk forhåndsvurdering på telefon til kundene sine. Du kan ringe og sjekke om den medisinske tilstanden din tilsier at du bør reise dit du planlegger, når du planlegger. Den kan redde liv, sier han.

Dette bør du ringe om før du bestiller
Den norske reisealarmsentralen Falck Global Assistance (FGA), hjelper tusenvis av nordmenn som blir syke på reise. Head of Operations, Cecilie Svendsen, forteller hvilke typiske tilstander folk ringer om før de reiser.

- Hjertesvikt, hjerteflimmer, kreft og kroniske sykdommer er gjengangere. Det er også de som er nyoperert eller som er henvist til operasjon, utredning og behandling som ringer. Etter en liten prat får du råd fra våre sykepleiere om akkurat din helsesituasjon, samt konkrete reiseråd og tips om forholdsregler du bør ta. Det kan også være at vi anbefaler at du ikke reiser, sier Svendsen.

- Det er stabiliteten av helsetilstanden din som vurderes. Ofte kommer kroniske sykdommer med alderen, men hvis du for eksempel har kreft er det lurt å sjekke med oss på forhånd, uavhengig av alderen din, sier Cecilie Svendsen i FGA.

Blir du først syk på reise i utlandet kan behandling og hjemtransport koste enorme summer. I fjor kostet reisesykdommer mer enn 1,1 milliard kroner, ifølge tall fra Finans Norge.

Varmen skaper trøbbel for alle
Ekstremvarme midt i fellesferien har skapt problemer for flere enn de sykeste.

- Vi ser også at helt friske folk får problemer i temperaturene som har vist seg sør i Europa de siste årene, sier Petter Lassen i Frende.

Han understreker at du ikke får igjen pengene fra forsikringen hvis du vil avbestille reisen på grunn av varme.

Frykter nye skogbranner denne sommeren
I en ny undersøkelse Norstat har gjort for Frende sier 28 prosent at det er viktig å ikke ha det for varmt hvis de skal ha en god ferie.

- Før sa vi alltid at sol og varme var det viktigste, men det går en grense et sted. De siste årene har det vært noen uker som har vært uutholdelig varme. Og når det blir så tørt, er det bare en gnist som skal til før det brenner. I fjor opplevde mange å være strandet på Rhodos på grunn av store skogbranner. Det kan fort skje i år også, sier Lassen.

Han råder de som ikke har bestemt seg enda til å tenke seg om en ekstra gang.

- Hvis du har mulighet til å reise senere, gjerne til høsten, kan det være et godt alternativ. Og hvis du skal reise midt i de varmeste månedene, lytt til kroppen, drikk masse vann, vit hvordan du reagerer på sterk varme og husk masse solkrem, sier Petter Lassen i Frende Forsikring.

Mange drømmer om å reise sørover til sol og varme i sommermånedene. Men en telefon kan være lur å ta før du bestiller turen. Foto: Unsplash.
Petter Lassen, skadesjef reise, Frende Forsikring.