Over halvparten av norske bedrifter tvinges til å takke nei til kunder grunnet potensiell risiko

"I mange tilfeller skyldes dette et utilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Selskapene blir usikre på om deres forretningsforbindelser har forhold hos seg som kan innebære regelbrudd innen områder som bærekraft, hvitvasking eller sanksjoner", sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet Norge.

Foto: Jason Leung via Unsplash

29. mai, 2024, Oslo En ny undersøkelse fra det globale data- og analysefirmaet Dun & Bradstreet viser at 63 prosent av norske selskaper har avvist mulige kunder på grunn av utilstrekkelig innsikt i risikoene som kan være forbundet med forretningsforholdet. Til tross for dette rapporterer 69 prosent at det ikke finnes ekstrabudsjetter som kan investeres i etterlevelsesprosesser neste år.

– Det er bemerkelsesverdig at så mange norske selskaper går glipp av forretningsmuligheter grunnet potensiell risiko. I Norge har vi gode data tilgjengelig, og de selskapene som vet å benytte seg av disse dataene får konkurransefortrinn fremfor de som sier nei takk til kunder grunnet utilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Disse selskapene sier nei ettersom de er usikre på om deres forretningsforbindelser har forhold hos seg som kan innebære regelbrudd innen områder som bærekraft, hvitvasking eller sanksjoner, sier Almskog.

En ny undersøkelse blant 150 beslutningstakere innen regelverketterlevelse i norske selskaper viser til en utfordrende arbeidssituasjon for compliance-funksjoner. Etterspørselen etter ressurser som har ansvar for å sikre at organisasjoner følger relevante lover, regler og interne policyer har økt i gjennomsnitt med 69 prosent det siste året. 75 prosent svarer at den høye arbeidsbelastningen har resultert i reaktiv brannslukking, i stedet for proaktiv risikohåndtering.

Flere ulike reguleringer driver arbeidsbelastningen i selskapene. 65 prosent av beslutningstakerne innen compliance svarer at belastningen har økt for ESG (miljø, samfunnsansvar og selskapsstyring), tilsvarende tall for reguleringer innen sanksjoner og eksportkontroll ligger på 69 prosent. I anti-hvitvasking og banksekretesse svarer 66 prosent at tidsbruken har økt.

– Selskapene opplever et enormt rapporteringspress drevet av globale hendelser som klimakrisen, geopolitiske konflikter og økt organisert kriminalitet. Fremover kan vi vente oss ytterligere reguleringer, og for å håndtere dette må selskapene investere i automatisering av compliance-arbeidet. Det er nødvendig for at bedriftene skal kunne følge og håndtere endringer i en stadig mer kompleks og sammensatt verden. I tillegg til å sikre at eksterne krav oppfylles, er automatisering av compliance-arbeid en forutsetning for å kunne utnytte forretningsmuligheter, sier Almskog.

Metode:

Undersøkelsen ble gjennomført av Censuswide blant 1354 beslutningstakere innen alle bransjer i Storbritannia, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Østerrike, Tyskland, Sveits og Polen (18 år og eldre) i perioden 04.04.2024 – 11.04.2024.

Dun & Bradstreet kombinerer globale data og lokal ekspertise for å hjelpe kunder med å ta smartere beslutninger. Ved hjelp av data og intelligente analyser fra Dun & Bradstreet får kundene innsikt i hvem de kan stole på, hvor de kan finne nye forretningsmuligheter og hvordan de kan håndtere risikoene sine.

Dun & Bradstreet ble grunnlagt i 1841 og har sammen med sine partnere kontorer i mer enn 190 land. Dun & Bradstreets datasky inneholder over 500 millioner unike poster og er grunnlaget for å levere lokal innsikt på global skala.

For mer informasjon, besøk www.dnb.com.

Her kan du ta del i Dun & Bradstreets guide for kontinuerlig KYC