Telenor Norge

Skilag stakk av med BRUK HUE-prisen

Del

Visste du at alle lag som gjennomfører antimobbeprogrammet BRUK HUE er med i trekningen av 25.000 kr? Pioner Skiklubb fra Midt-Troms tok utfordringen, og vant denne rundens premiepott. – Jeg anbefaler BRUK HUE på det varmeste, og håper flere lag blir med i kampen mot mobbing og utenforskap, sier Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.

Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE.
Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE. Lena Sørensen

BRUK HUE for frivilligheten er et gratis undervisningsverktøy som tilbys gratis til alle frivillige lag og organisasjoner. Verktøyet er utviklet av Telenor og Røde Kors, med mål om å styrke frivilligheten i deres arbeid med å forebygge og håndtere utfordringer knyttet til nettmobbing, nettvett og utenforskap.

I denne runden var det Pioner Skiklubb i Midt-Troms som stakk av med BRUK HUE-prisen på 25.000 kr.  Klubben tok i bruk den digitale verktøykassa som ligger tilgjengelig for alle på brukhue.no. Her ligger blant annet en film som ble vist til alle utøverne i barnegruppen og deres foreldre. Filmen handler om nettmobbing og utestenging, og viser en gruppe ungdommer som opplever ulike situasjoner knyttet til dette.

– Slike filmer kan jo ofte være litt klein, men ikke denne, forteller Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.

Hun forteller at både ungene og de voksne likte filmen veldig godt, og at den tok opp temaer som traff aldersgruppen.

– Selv om mange av våre utøvere er veldig  unge og egentlig utenfor målgruppa for BRUK HUE — så tror jeg det er forebyggende å gå gjennom dette allerede nå. Selv om de ikke skjønte alt, så forsto de at dette er viktig og at dette er noe å tenke på.

null
Glad vinner av BRUK HUE-prisen. Lena Sørensen

Gir økt samhold 

Sørensen mener BRUK HUE gjør at man kommer nærmere hverandre i et lag eller organisasjon.

– Innholdet er veldig bra, nyttig og nødvendig — samtidig som det gir samhold å kunne prate om ting. Når man kommer i en uheldig situasjon, vil man lettere kjenne det igjen og takhøyden vil være større for å ta tak i det — både for de voksne og barna. Så jeg håper at flere vil ta del i dette opplegget, og vil absolutt anbefale alle klubber og skoleklasser å benytte seg av dette, sier hun og legger til:

– BRUK HUE burde være obligatorisk.

– Hva skal dere bruke pengepremien på?

– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening. Vi har ikke bestemt oss helt enda, men det er en del ting vi har ønska oss i mange år som vi kanskje får på plass nå.

null
– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening. Lena Sørensen

6 av 10 ledere i frivilligheten har observert mobbing

I en undersøkelse svarer så mange som 6 av 10 ledere og trenere i frivilligheten at de har observert mobbing eller utestenging i barns fritidsaktiviteter. Hele 7 av 10 av ledere og trenere svarer i undersøkelsen at de ikke har verktøy eller usikre på om de har verktøy til å håndtere mobbing og utestengelse. Siden 2009 har Telenor og Røde Kors drevet BRUK HUE sammen. Det startet som et initiativ for skolen, men siden i fjor har programmet også engasjert frivilligheten i kampen for å utrydde mobbing.

– Frivilligheten er landets viktigste inkluderingsarena, og en viktig møteplass for de unge. Vi håper flere gjør som Pioner Skiklubb, og blir med i kampen mot utenforskap og mobbing. Kanskje er ditt lag som vinner trekningen og premiepotten neste gang, sier Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge.

BRUK HUE-prisen deles ut to ganger i året. Meld ditt lag eller organisasjon på BRUK HUE her

null
Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge. Martin Phillip Fjellanger

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE.
Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE.
Lena Sørensen
Last ned bilde
Glad vinner av BRUK HUE-prisen.
Glad vinner av BRUK HUE-prisen.
Lena Sørensen
Last ned bilde
– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening.
– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening.
Lena Sørensen
Last ned bilde
Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge.
Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge.
Martin Phillip Fjellanger
Last ned bilde

Lenker

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding

Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye