Nå hopper reiselystne nordmenn ned fra gjerdet

– Nordmenn har sittet lenge på gjerdet, men nå ser det ut til at de hopper ned i samlet flokk for å bestille sommerferien, sier kommunikasjonsjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.  Bestillingene har økt med over 30 % den siste uka.

To kvinner som vandrer mot stranden Elafonissi på Kreta
Nordmenn sikrer seg sommerferien i "Syden". Bestillingene har tatt av den siste uka. Hellas og Spania er fortsatt desidert mest populært, mens Albania, Tyrkia og Bulgaria gir mest sommerferie for pengene. Foto: TUI

Nå er det full fart i bestillingene digitalt, og på sentralbordet strømmer det inn henvendelser til TUIs kundesenter i Oslo.

– Det har vært en seiglivet trend siden pandemien, at nordmenn sitter lenger på gjerdet før de bestiller. Men nå er det full fart på sommerferiejakten. Bestillingene har økt med over 30 % og søketrendene peker samme vei, nemlig rett oppover. Det er 70 % flere som jakter på sommerferie til varmere strøk nå enn i forrige uke, nordmenn er uten tvil i bestillingsmodus, sier Mørk-Løwengreen.

Euro-landene dominerer

Fram til nå har bestillingene i sommer ligget på samme nivå som i fjor.

– Nå har vi fått tilbake den ustabile værtypen vi er vant til her i Norge om sommeren. Da er det enda flere som lokkes til mer solsikre områder. Sommerferien er ferien nordmenn synes er viktigst, så det er ikke overraskende at bestillingene strømmer inn nå i tida før sankthans, sier Mørk-Løwengreen.

De mest populære landene å reise til er fortsatt Hellas og Spania, men landene som øker mest i popularitet er spesielt Albania. Men også Montenegro og Polen er på vei oppover. Prisnivået og valutaen i disse landene gjør underverker for dem som har et litt slunkent feriebudsjett i år.

Hit bør du reise for best pris i juli

– Det er også en økning til Bulgaria og Tyrkia, men en mindre økning enn forventet. Her får du høyere standard til en billigere penge, og det er mye rimeligere med mat, drikke og aktiviteter enn i Hellas og Spania. Så dersom du er ute etter et reisekupp i fellesferien, er Tyrkia og Bulgaria mitt heteste reisetips, sier Mørk-Løwengreen

Men som sagt er det fortsatt Hellas og Spania som dominerer, og for dem som fortsatt har råd er det høy standard som gjelder. Samtidig er all inclusive er en sterk trend for dem som ikke ønsker å prøve noe nytt i sommerferien. Når alt av mat og drikke er inkludert, blir reisebudsjettet mye mer forutsigbart.

– Bestillingene strømmer inn fra hele landet, men vi ser en spesielt kraftig økning fra Stavanger og Trondheim, sier Mørk-Løwengreen.

De mest populære reisemålene i sommerferien

Topp 10 reisemål (charterreiser)

1. Kreta, Hellas
  2. Mallorca, Spania
  3. Rhodos, Hellas
  4. Gran Canaria, Spania
  5. Kypros
  6. Tyrkia
  7. Samos, Hellas
  8. Bulgaria
  9. Zakynthos, Hellas
  10. Kos, Hellas

Topp 10 reisemål (pakkereiser med rutefly)

1. Mallorca, Spania
  2. Tyrkia
  3. Gran Canaria
  4. Kreta, Hellas
  5. Kypros
  6. Rhodos, Hellas
  7. Alcudia, Spania
  8. Albania
  9. Kroatia
  10. Malaga, Spania

Om oss

TUI Nordic  er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.