Statens vegvesen

JV Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS får den siste store kontrakten på Rogfast

Del

To entreprenører konkurrerte om den siste store kontrakten E02 Kvitsøy på Rogfast. Kontrakten er en utførelsesentreprise tilsvarende de to tidligere store kontraktene, med prekvalifisering og forhandling, samt ivaretagelse av ytre miljø og klimagassutslipp.

Tunnelinnslaget og anlegget på Kvitsøy
Tunnelinnslaget og anlegget på Kvitsøy Øyvind Ellingsen / Statens vegvesen

Vinneren er den med lavest konkurransesum:

  • JV Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin AS: Konkurransesum: kr 5 975 874 452
  • Skanska Norge AS: Konkurransesum: kr 6 155 398 695

Entreprenørene som konkurrerte fikk fradrag i sine tilbudssummer ut fra følgende tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget og fremdrift.

NCC Norge AS valgte å trekke seg fra konkurransen etter prekvalifisering.

- De to gjenværende tilbyderne på Rogfast E02 har gjort en god jobb i utarbeidelse av tilbudene. Det er høy kvalitet på alt av det innleverte materialet, og det har vært gode og konstruktive forhandlinger. Jeg er godt fornøyd med prosessen tilknyttet anskaffelsen, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.

- Vi ser frem til et godt samarbeide med JV Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin AS i hele kontraktsperioden som etter planen vil vare til og med 2030. Det er ett stort, utfordrende og komplekst oppdrag som entreprenøren har gode planer og forutsetninger for å gjennomføre, sier prosjektleder for E39 Rogfast på Kvitsøy, Sveinung Brude. 

Kontrakten med firma JV Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS er planlagt signert 11. juni 2024.

Arbeidene på Kvitsøy starter etter sommerferien og fortsetter der forrige entreprise sluttet omtrent 230 meter under havoverflaten. Kvitsøytunnelen er ferdig bygd ned til første rundkjøring med asfalt i 3500 meter lengde.

E02 kontrakten fra Kvitsøy skal etter hvert møte både E03 kontrakten som bygges av JV Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin AS fra sør fra Randaberg kommune, og E04 kontrakten som bygges av Skanska Norge AS fra nord fra Bokn kommune.

Entreprisen er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter, og skal bygges både mot sør og nord fra Kvitsøy, og omfatter blant annet det kompliserte toplanskrysset inne i fjellet med rampene mot Kvitsøy.

Entreprisen omfatter omtrent 8,8 km toløpstunnel. Det skal også bygges to vertikale ventilasjonssjakter som er cirka 230 meter dype og 8,6 meter og 9,4 meter i diameter. Disse sammen med flere ventilasjonstunneler leder brukt luft ut den ene sjakten og frisk luft inn den andre sjakten. Entreprisen omfatter også 17 tekniske bygg, 154 nødstasjoner, 38 tverrforbindelser mellom løpene, fem pumpestasjoner m.m.

Det skal også bygges omtrent 1,6 kilometer veg i dagen, gang- og sykkelveier, og en bro på cirka 20 meter. Omtrent to millioner kubikkmeter av stein fra tunnelen skal fylles i to sjøfyllinger og den største sjøfyllingen blir til næringsareal på Kvitsøy.

Kontakter

Bilder

Tunnelinnslaget og anlegget på Kvitsøy
Tunnelinnslaget og anlegget på Kvitsøy
Last ned bilde
Kvitsøy-krysset i Rogfast
Kvitsøy-krysset i Rogfast
Last ned bilde
Prosjektsjef Oddvar Kaarmo
Prosjektsjef Oddvar Kaarmo
Last ned bilde
Prosjektleder for E39 Rogfast på Kvitsøy Sveinung Brude
Prosjektleder for E39 Rogfast på Kvitsøy Sveinung Brude
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye