Husbanken øst flytter til Tollgaarden

(Oslo, 28. mai 2024) Husbanken har signert en ny leieavtale med Entra som medfører at Husbanken sitt kontor for region øst flytter til Tollgaarden. Planlagt innflytting vil være i desember 2024, og avtalen har en varighet på ti år.

Entra har de siste årene gjennomført en omfattende rehabilitering av Tollgaarden i Schweigaards gate 15. Foto: Knut Neerland - magent.no

– Vi har gjennomført en solid anskaffelsesprosess med bistand fra Statsbygg og ser frem til å flytte til nye og moderne lokaler som tilfredsstiller våre nåværende og fremtidige behov, sier Eva Milde, regiondirektør Husbanken øst.

Den nye leieavtalen sikrer Husbanken øst ca. 750 kvadratmeter med kontorarealer i Schweigaards gate 15. Tollgaarden ligger i umiddelbar nærhet til Oslo S og bussterminalen med trikkestopp rett utenfor døren.

– Husbanken er allerede en kunde av oss i Drammen. At de nå velger Entra og Tollgaarden som deres nye regionskontor for øst, ser vi på som en stor tillitserklæring. I Tollgaarden får Husbanken funksjonelle kontorer i et historisk bygg, tett på Oslos travleste kollektivknutepunkt, sier Kjetil Hoff, direktør for eiendomsforvaltning i Entra.

Det gamle tollstedet er igjen fylt med aktivitet
Tollgaarden ble opprinnelig bygget for Oslos Jernbanetollsted mellom 1919 og 1926. Entra har de siste årene gjennomført en omfattende rehabilitering av det gamle tollstedet. Tollgaarden er nå tilpasset moderne arbeidsformer og et fleksibelt arbeidsfellesskap. Arbeidene har blitt gjennomført med strenge krav til bærekraft, bevaring og gjenbruk. Deler av Tollgaarden er vernet, og Entra har hatt en god dialog med byantikvaren i prosessen.

Blant annet har Tollgaarden nå fått langt mer funksjonelle fellesarealer med gode møteromsfasiliteter som gir leietakerne i bygget stor fleksibilitet. Den nye avtalen med Husbanken innebærer at Tollgaarden er mer enn 90 prosent utleid. Nortura var første selskap som flyttet inn, og sist uke flyttet Amedia sitt hovedkontor og flere av sine redaksjoner inn i nye lokaler. Rejlers er en annen Entra-kunde som snart setter flyttelasset i retning Tollgaarden. 4Service ansvarlig for det som trolig er en av Oslos beste personalrestauranter, kaffebar og til og med en egen vaffelbar i bygget.

Fakta Tollgaarden

• Adresse: Schweigaards gate 15, Oslo
  • Areal: Ca. 22.800 kvadratmeter
  • Eier: Entra ASA
  • Historie: Tegnet av arkitekt Henry Bucher og ble oppført i perioden 1919 til 1926. Bygget for Oslos Jernbanetollsted hvor gods ble tollbehandlet og utlevert.
  • Miljøprofil: Blir sertifisert med BREEAM-NOR Very Good, som betyr at rehabiliteringsarbeidet skjer i henhold til strenge miljø- og bærekraftsprinsipper og et sterkt fokus på bevaring og gjenbruk, noe som også bidrar til at man tar vare på byggets historie
  • Beliggenhet: Eiendommen ligger tett på både Barcode og landets største trafikale knutepunkt, Oslo S og Jernbanetorget
  • Øvrige leietakere: Amedia, Nortura, Rejlers og 4Service

– Kristian Røise Dahl, senior kommunikasjonsrådgiver i Entra, telefon: 958 41 992, epost: krda@entra.no

Entra har de siste årene gjennomført en omfattende rehabilitering av Tollgaarden i Schweigaards gate 15. Med den nye avtalen med Husbanken er Tollgaarden mer enn 90 prosent utleid.

Entra er et av Norges ledende selskaper innen forvaltning og utvikling av næringseiendommer. Entra eier og drifter ca. 100 bygg, med et samlet areal på omlag 1,5 millioner kvadratmeter, i Oslo og omegn, Bergen og Trondheim. Entra har en solid kundeportefølje med en høy andel offentlige leietagere. Selskapets forretningsstrategi er å være ledende på kundeopplevd kvalitet, levere lønnsom vekst og å være miljøledende i bransjen.