Full seier: HK Norge inngår tariffavtale med Maanesten – Streik avblåses

HK Norge har i kveld kommet til enighet med Maanesten om en tariffavtale, og streiken avblåses. Streiken, som skulle startet lørdag 25. mai, er nå over, og de streikende kan være tilbake på jobb i morgen.

Forbundsleder i HK Norge, Christopher Beckham

Sitater Christopher Beckham, forbundsleder i HK Norge:

• Dette er en fantastisk seier! Våre medlemmer har vist hva som er mulig når vi står sammen. Gratulerer til alle som har kjempet for denne tariffavtalen! sier Beckham

• Denne seieren skyldes at ansatte i Maanesten har vært tydelige, stått sammen og vist en imponerende styrke. Deres innsats har vært avgjørende for å få denne avtalen på plass, sier Beckham

• I Norge har vi fri organisasjonsrett, og det er helt vanlig å ha tariffavtale. Vi har stått sammen med våre medlemmer for å sikre bedre lønns- og arbeidsvilkår. Dette er dyktige, unge kvinner, som ønsker en lønn de kan leve av. Dette er en seier for dem, sier Beckham
  • Lønnsnivået deres har vært å betrakte som sosial dumping i norsk arbeidsliv. Med en tariffavtale vil alle få en betydelig lønnsøkning, sier Beckham.

Hele HK Norge har stått sammen med de streikende for bedre lønns- og arbeidsvilkår. Forbundet takker alle som har støttet de streikende gjennom denne konflikten.

Bakgrunnen for streiken var at våre medlemmer ønsket en tariffavtale, noe arbeidsgiver opprinnelig nektet. Forbundsleder Christopher Beckham uttrykte sin overraskelse over at det skulle bli nødvendig å streike, da 99,9 prosent av meklingene om tariffavtaler vanligvis resulterer i en avtale.

Streiken påvirket følgende butikker:

• Maanesten AS avd Galleriet, Bergen
  • Maanesten AS avd Kirkegata, Stavanger