Fremskrittspartiet i Akershus og Oslo

FrP i Oslo og Akershus reagerer sterkt på høyere bompenger i Oslo: – Regjerings ansvarsfraskrivelse for hovedstadsregionen må ta slutt

I dag ble resultatene av forhandlingene i Oslopakke 3 kjent, og igjen ender det hele med at det blir enda større kostander for bilistene. Det får Fremskrittspartiet til å reagere i både Akershus og Oslo.

Liv Thon Gustavsen, gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus og Magnus Birkelund. gruppeleder i Oslo bystyre, Fremskrittspartiet. Foto: Kurt Inge Dale, Fremskrittspartiet

Dessverre ikke overrasket

- Jeg er dessverre ikke overrasket, men hadde håpet på mer forståelse for at «ranet» av bilistene har nådd en grense, sier Liv Thon Gustavsen som er gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus.

Staten må ta større ansvar

- Nå må staten ta et større ansvar for samferdselsprosjekter i de store byene. Oslopakke 3 rammer helt vanlige folk som er avhengig av bilen, sier gruppeleder i Oslo FrP, Magnus Birkelund.

Feilslått finansieringsmodell

FrP-politikerne mener hele finansieringsmodellen i Oslopakke 3 er feilslått.  Selv om Fremskrittspartiet er en del av styringsgrunnlaget i både Oslo og Akershus har partiet i begge fylker stått utenfor forhandlingene, og stiller seg ikke bak resultatet.

- Det ingen forståelse fra regjeringen om de utfordringer vi har når det gjelder vei og kollektivtransport i Oslo og Akershus, og konsekvensene er nå enda høyere bompenger, sier Liv Gustavsen.

«Flå» bilistene

FrP-politikerne mener de ikke kunne støtte forhandlinger som går hovedsakelig ut på hvor mye man skal «flå» bilistene og næringslivet i bompenger. Liv Gustavsen i Akershus og Magnus Birkelund i Oslo viser til at størstedelen av bompengene går til kollektiv, sykkel og gange.

- Det er ikke sånn at de som kjører bil på veiene våre gjør det av egen fornøyelses skyld. De fleste trenger bilen i jobben eller for å få hverdagen til å gå opp. Det virker som FrP er det eneste partiet som tar hensyn til bilistenes interesser, sier Liv Gustavsen.

- Bilistene og næringslivet betaler stadig mer i bompenger, og får i praksis ikke noe tilbake. Dagens bompengepolitikk i Oslo og Akershus er urettferdig og usosial, og straffer de som er avhengige av bilen i hverdagen uforholdsmessig hardt, sier Magnus Birkelund.

Støtte fra Fremskrittspartiets nestleder Hans Andreas Limi

Lokalpolitikerne får støtte av FrPs nestleder Hans Andreas Limi fra Akershus. Han viser til at bompengetakstene økes med 4 kroner i 2025, og at dette trappes opp til en økning på hele 11 kroner i 2028.

Merkostnad for bilister på 2.000 neste år og 5.000 i 2028

- Økningen utgjør nesten 2.000 kroner til neste år og over 5000 kroner ekstra for en pendler i 2028. Dette vil spise opp store deler av lønnsveksten for de som er avhengig av å bruke bilen til Oslo i årene som kommer, sier Hans Andreas Limi.

Kort om Oslopakke 3

Oslopakke 3 er en omfattende plan som ble etablert for å finansiere og utvikle infrastrukturprosjekter og kollektivtransport i Oslo og Akershus. Denne pakken er en del av Byvekstavtalen og strekker seg fra 2008 til 2036. Hovedmålet med Oslopakke 3 er å skape et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region som opplever rask vekst. Finansieringen av disse prosjektene skjer gjennom en kombinasjon av bompenger, statlige og lokale bevilgninger, samt statlige jernbaneinvesteringer. Oslopakke 3 inkluderer også mål om at all kollektivtrafikk i regionen skal være utslippsfri innen 2028

For ytterligere informasjon:

Liv Thon Gustavsen
Gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus
mobil 924 62 743
e-post: livg@afk.no

Magnus Birkelund
Gruppeleder i Oslo bystyre, Fremskrittspartiet
mobil 99 57 55 84
e-post: magnus.birkelund@oslobystyre.no

Hans Andreas Limi
1. nestleder, Fremskrittspartiet
mobil 982 18 504
e-post: Hans-Andreas.Limi@stortinget.no

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Fremskrittspartiet i Akershus og Oslo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremskrittspartiet i Akershus og Oslo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremskrittspartiet i Akershus og Oslo