Streik i Maanesten

Butikkjeden Maanesten har en rekke butikker i Norge. Våre medlemmer har bedt om tariffavtale, noe arbeidsgiver har nektet for. Derfor streiker HK Norge nå mot Maanesten.

Streiken starter lørdag 25. mai på morgenen.

Butikker som kommer til å bli påvirket:

Maanesten AS avd Galleriet, Bergen

Maanesten AS avd Kirkegata Stavanger

Maanesten AS avd Kvadrat, Sandnes

Maanesten AS avd Lagunen, Bergen

Maanesten AS avd Nordre Gate, Trondheim

Maanesten AS avd Solsiden, Trondheim

Maanesten AS avd Prinsens gate, Oslo

Det er arbeidsgiver som bestemmer om de kan klare å holde butikkene åpne, eller om de må stenge. Det er totalt 28 medlemmer som taes ut i streik i første omgang.

Forbundsleder Christopher Beckham er overrasket og legger til at 99,9 prosent av meklingene om tariffavtale ender med at partene inngår en slik avtale.

– I Norge så har vi lov til å ha tariffavtale, dermed basta. Vi kommer til å streike til tariffavtalen er på plass sier Christopher Beckham.

Forbundsstyret i HK har vedtatt et forhøyet streikebidrag som innebærer at medlemmene får omlag 70 prosent av lønna.

– Dette er dyktige, unge damer der gjennomsnittsalderen er på 24-25 år som vil ha en lønn å leve av. Nå står de på barrikadene for å få dette gjennom en tariffavtale.

– Lønnsnivået deres er som å betraktes som sosial dumping i norsk arbeidsliv. Med en tariffavtale vil alle gå opp betraktelig i lønn, sier Beckham.

Lurer du på noe rundt denne streiken, er ansatt i Maanesten eller ønsker å bli medlem av HK Norge. Ta kontakt med oss.

Maanesten er en bedrift som driver med salg av smykker og accessories osv. Selskapet har hatt en voldsom utvikling i Norge.

Selskapet drives fra Danmark med ansatt leder i Norge.

Om oss

HK Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen  kontor, finans, handel, luftfart og servicevirksomhet. Med over 80.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.