Ingen LO-streik i staten

Det blir ingen streik for LO Stat-forbundenes medlemmer i staten etter at partene ble enige hos Riksmekleren syv timer på overtid.

LO Stats leder Egil André Aas under meklingen
LO Stats leder Egil André Aas under meklingen Kristian Brustad / LO Stat

- Ulike tariffavtaler, og ulike lønns- og arbeidsvilkår i staten over flere år, har hatt store konsekvenser, og har mange steder medført ei ulikebehandling av ansatte som ikke kan fortsette. Noe også staten er enig med oss i, sier Egil André Aas.

LO Stats leder legger ikke skjul på at meklingen har vært krevende.

- Dette har vært det vanskeligste oppgjøret i min tid som LO Stat-leder. Vi måtte ta noen tunge valg, men tilbakemeldingene fra medlemmer og tillitsvalgte før dette oppgjøret har vært at det viktigste er å komme tilbake til likelydende tariffavtaler, der forhandlinger skjer i samme rom, og alle statsansatte ivaretas, sier Egil André Aas, leder i LO Stat.

LO Stat har kjempet lenge for likelydende avtaler i staten, og gikk inn i forhandlingene med stor tro på å få i havn en rettferdig og framtidsrettet tariffavtale. Derfor svarte vi også ja til tilbudet fra staten.

- Det store flertallet av LOs medlemmer i staten er langtidsutdannet, men siden vi har alt fra professorer til renholdere som medlemmer er det viktig for oss å ivareta alle, og ikke bare enkeltgrupper, sier Egil André Aas

Aas medgir at veien tilbake til likelydende avtaler også kommer med en pris. For å komme i mål har vi akseptert at andre viktige krav ikke ble innfridd.

- Totalen i dette meklingsresultatet er imidlertid noe vi har grunn til å være tilfreds med, og flertallet i forhandlingsdelegasjonen stemte ja, sier Egil André Aas.

Hovedtrekkene i meklingsresultatet:

• Lønnsoppgjøret er innenfor frontfaget på 5,2 prosent.
  • Fordelingen sentralt/lokalt 25/75
  • Sentralt generelt tillegg på 0,75 % til alle
  • Lokal avsetning på 2,15 % av lønnsmassen i den enkelte virksomhet
  • En hovedtariffavtale som har med regler for minstelønn og godskriving, og legger til rette for at vi igjen kan få likelydende hovedtariffavtaler i staten.

For ytterligere kommentarer:

Egil André Aas, 928 40 455, leder i LO Stat

Stein Syrstad, 906 89 882, kommunikasjonsansvarlig i LO Stat

LO Stats leder Egil André Aas under meklingen

Følg pressemeldinger fra LO Stat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LO Stat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LO Stat