Slik skal TUI beskytte en halv million havskilpadder

TUI Turtle Aid skal beskytte en halv million havskilpadder gjennom nye prosjekter lansert i Kapp Verde, Kenya, Tyrkia og Hellas.

Skilpaddebarn som kryper på stranden mot havet.
Nær en halv million havskilpaddeunger skal beskyttes. Det gjøres gjennom strandovervåking, flytting av reir og patruljering med droner og bakkemannskap under den sårbare tiden hvor skilpaddeeggene klekkes ut. Foto: TUI Care Foundation

Turisme er en viktig inntektskilde for disse fire landene, men økonomisk utvikling har ført med seg et unødvendig press på habitatene til havskilpadden. Dette problemet vil den uavhengige stiftelsen, TUI Care Foundation bidra til å løse.

Beskytter skilpaddereir

Nå skal nær en halv million havskilpaddeunger beskyttes. Det gjøres gjennom strandovervåking, flytting av reir og patruljering med droner og bakkemannskap under den sårbare tiden hvor skilpaddeeggene klekkes ut.

Havskilpadder legger eggene sine på stranden. Lys fra veier og bygninger kan tiltrekke seg nyklekte skilpadder og forvirre dem på veien ut mot havet. Kjøretøy på stranden kan også gjøre sanden kompakt og dermed vanskelig for skilpaddehunnene å grave reir i.

TUI Turtle Aid introduserer også en global sertifiseringsordning for skilpaddevennlige virksomheter, som skal testes ut i disse fire landene.

Skal fjerne lysforurensing

Obligatoriske tiltak for å oppnå sertifisering som skilpaddevennlig innebærer blant annet fjerning av hindringer fra strendene og tiltak for å redusere lysforurensing.

Turtle Aid-programmet beskytter også truede og sårbare havskilpadder gjennom å øke bevisstheten hos lokalbefolkningen og turister om havskilpaddenes behov.

Tretti hoteller skal søke om den nye sertifiseringen. Målet er å fremme en mer bærekraftig og skilpaddevennlig turistbransje.

– Reisebransjen må bli mer bærekraftig

De nye prosjektene til TUI Care Foundation lanseres på Verdens skilpaddedag 23. mai.

Hele mai-måned er i TUI Care Foundation dedikert til aktiviteter som skal bidra til å bevare marine økosystemer.

– Reisebransjen har en lang vei å gå for å bli mer bærekraftig. TUI har tatt en hovedrolle i dette arbeidet, blant annet gjennom å støtte arbeidet til den uavhengige stiftelsen TUI Care Foundation. Vi må bruke turismens gode kraft, slik at fremtidige generasjoner også kan reise og oppleve verden, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

For mer informasjon om TUI Turtle Aid

Kontakt: Anna-Lena Strehl

Head of External Affairs, TUI Care Foundation

anna.lena.strehl@tui.com

Skilpaddebarn som kryper på stranden mot havet.