British Airways åpner rute til Tromsø

Flyselskapet British Airways åpner ny rute fra London Heathrow til Tromsø i vinter. Ruten vil ha to ukentlige flyvninger fra 1. desember til 27. mars.

Foto: Envato Elements

— Denne ruten gjør også Tromsø nå blir forbundet med den største onewolrd Alliance hubben i Europa. Spesielt det Nord-Amerikanske markedet vil nå få god tilgjengelighet til Tromsø med British Airways sin nye rute. Det vil komme reiselivet i Tromsø til gode, med flere godt betalende amerikanske besøkende til Tromsø, så vel som ressurssterke briter, sier trafikkutvikler i Avinor, Ulv Elbirk.

— At British Airways velger å gå inn på nettopp Tromsø, viser hvordan Nord-Norge har blitt en destinasjon som flyselskapene vil ha med i sin destinasjonsportefølje og beviser

hvordan byen har etablert seg som en solid vinter destinasjon i Europa, sier Elbirk.

Ruten vil opereres med en A320neo til og fra Heathrow Terminal 5, som er British Airways sin hovedterminal, med effektive forbindelser videre ut i verden.

— Vi er glade for å ønske Tromsø velkommen til vårt rutenettverk. Tromsø er en voksende vinterdestinasjon takket være sitt mangfold av vinteraktiviteter, og British Airways vil være det eneste premium flyselskapet som opererer fra Storbrittania. Vi har optimalisert ruteplanen for turer på tre til fire dager, som vi vet er perfekt for en destinasjon som denne, sier British Airways’ Chief Planning and Strategy Officer, Neil Chernoff.

Tromsø populær vinterdestinasjon
Tromsø lufthavn Langnes har vært midtpunktet for den formidable veksten i utlandstrafikk til Nord-Norge. Månedlige tall viser en betydelig økning i antall passasjerer til/fra utlandet, spesielt om vinteren. For eksempel har antall passasjerer i november og desember 2023 økt med utrolige 74 prosent og 82 prosent sammenlignet med samme måneder i 2019. Dette er en sterk indikasjon på den økende populariteten til Troms og Finnmark og Nord-Norge som en internasjonal destinasjon.

To ukentlige rundturer
British Airways vil operere ruten med to ukentlige avganger i hver retning gjennom vintersesongen 2024/2025. Flyvningene vil finne sted på torsdager og søndager. Torsdager vil ha avgang fra London kl. 08:15 og ankomst i Tromsø kl. 13:00. Returflygningen fra Tromsø vil ta av kl. 14:00 og lande i London kl. 16:45. Søndager vil ha avgang fra London kl. 08:15 og ankomst i Tromsø kl. 12:50. Returflygningen fra Tromsø vil ta av kl. 13:40 og lande i London kl. 16:25. Flytiden er estimert til 3 timer og 35 minutter torsdager, og 3 timer og 45 minutter søndager.

Dag

13:40

16:25

03:45