Justervesenet

Kjøpe gull eller sølv? Dette bør du vite!

Tradisjonsrike varer som smykker, sølvtøy og søljer er populært til både store og små anledninger. Edle metaller, som gull og sølv, skal være merket, men mange forbrukere kjenner ikke til kravene.

For å unngå å kjøpe uekte varer, kan du se etter finhetsmerker og ansvarsmerker som dette. Du kan også søke etter ansvarsmerket på Patentstyrets nettside, eller spørre gullsmeden. Chris Casp Thune

Dette er merkingen du må se etter

Hos Thune gullsmed i Lillestrøm er det stort trykk allerede fra februar i forbindelse med konfirmasjoner, 17.mai og bryllupssesong. Da opplever de at kundene er ekstra opptatt av både kvalitet og pris, men at de stort sett ikke spør etter merkingen.

«Vi bruker likevel å informere kjøpere om ansvarsmerke og 585-merket,» forteller butikkeier Gurminder Nagra og butikksjef Madelen Nilsen. Tallet 585 er et finhetsmerke som forteller at det er 585 tusendeler, altså 58,5 prosent, gull i varen. Ansvarsmerke er merket til produsent eller importør, som også er ansvarlig for at finhetsmerket og reell finhet samsvarer.

Karat er ikke norsk standard

En økende andel import av edelmetall kommer fra land hvor karat ofte brukes som finhetsstandard, og noen kunder etterspør finheten i karat. Karat er ikke definert som standard i norsk edelmetallov eller -forskrift.

Men «det er ikke ulovlig å markedsføre med karat så lenge finheten i tillegg er merket i tusendeler og varen oppfyller kravene i edelmetalloven og – forskriften» sier Ayse Bulak Hagelia, seniorrådgiver i Justervesenet. Det er krav til både ansvarsmerke og godkjent finhetsmerke ved salg av edle metaller i Norge.

Thune er et eksempel på forhandler av varer der ansvarsmerke er registrert i en EU/EØS-stat.  Disse merkene trenger kun å meldes til Justervesenet, gitt at varen oppfyller kravene og kan selges lovlig i den aktuelle EØS-staten. Ansvarsmerke registrert i land utenfor EU/EØS må registreres i Patentstyret.

Justervesenets tilsyn i edelmetallbransjen

Regelverket er til for å sikre at forbrukerne får det de betaler for. Justervesenet sjekker blant annet:

• at forhandlere har finhets- og ansvarsmerke på varer de selger,
  • at ansvarsmerke er registrert,
  • at finhetsmerke stemmer med den faktiske mengden edelmetall i produktet,
  • at forhandlerne følger edelmetallforskriften.

De vanligste avvikene er uregistrert eller manglende ansvarsmerke, og finhetsstempler som ikke følger finhetsstandarder. Som forbruker kan det være greit å sjekke merking når du handler, enten det er noe til deg selv eller til noen andre.

Bilder

Ayse Bulak Hagelia, seniorrådgiver i Justervesenet, kontrollerer edelmetallvarer ved tilsyn.
Last ned bilde
Gurminder «Guri» Nagra er franchiseeier av to Thune-butikker og har mange års erfaring med salg av edelt metall.
Last ned bilde
Thunes butikkansatte informerer om merking av gull og sølv, både uoppfordret og på forespørsel fra kunder.

Om oss

Justervesenet er et direktorat for måleteknikk underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Justervesenet har ansvaret for at Norge har en måleteknisk infrastruktur som både har nasjonal og internasjonal tillit.

Følg pressemeldinger fra Justervesenet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Justervesenet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Justervesenet