Kavli Norge

Mannen bak 100 år gammel suksess mottok stjerne

Del

I likhet med andre som har satt sitt særpreg på byen og landet, har mannen bak verdens første langtidsholdbare og smørbare ost, fått sin stjerne på Walk of fame i Bergen. Det er akkurat 100 år etter at innovasjonen hans så dagens lys.

Erna Solberg delte ut stjernen og hedersutmerkelsen til en tydelig stolt Administrende Direktør i Kavli, Kristine Aasheim.
Erna Solberg delte ut stjernen og hedersutmerkelsen til en tydelig stolt Administrende Direktør i Kavli, Kristine Aasheim.

Den 18. mai (2024) kunne en stolt Administrerende Direktør fra Kavli, Kristine Aasheim, motta heder og ære på vegne av Olav Kavli, mannen bak verdens første, langtidsholdbare smørbare ost. Denne innovasjonen ble starten på et 100 år gammelt industrieventyr som fortsatt lever i beste velgående.

Walk of fame

Erna Solberg overrakk stjernen og sammen med Torstein Selvik avduket hun også stenen til O.Kavli, som ligger side og side og i godt selskap av personligheter som blant annet Aurora, Kygo, Cecilia Brækhus, Kim Friele, Sondre Lerche og Edvard og Nina Grieg og flere andre. Sammen med Olav Kavli fikk i år Amalie Skram, nylig avdøde Bjarne Rieber, Dag Steinfeld, Sportsklubben Brann, Bernt Hellesø, EDG, Paul Christian Rieber og De Musikalske Dvergene, hedersutmerkelsen.


– Dette er "stjerner" som har betydd mye for landet, regionen og satt byen på kartet. En fellesnevner til de som fikk sin stjerne i år er at de i likhet med Olav Kavli, har hatt et stort ønske om å gjøre en samfunnsnyttig innsats og skape verdier som gis tilbake til folket, sier Aasheim.
Hun synes det er ekstra stas at utmerkelsen kommer i et jubileumsår for Kavli.

100 år gammel innovasjon

Den fortsatt så populære smøreosten så nemlig dagens lys for første gang for 100 år siden, da under navnet Primula. Det var først etter mye prøving og feiling at Olav Kavli, født Ole, lykkes med sin banebrytende innovasjon.

– Både innovasjonen og vågemotet til mannen som kom til Bergen med 60 kroner i lommen, har satt spor i både oss som jobber med dette hver dag, men også skapt minner og hverdagsmagi for et turgående og matpakkespisende folk, sier Aasheim og hevder at innovasjonen er like aktuell i dag.

– Tre ting kan forklare suksessen: den er enkel, praktisk og fantastisk god – det går aldri av moten! I Olav Kavli sin ånd fortsetter vi med å utfordre oss selv og stadig lage nye smaksvinnere og se nye bruksområder og muligheter for smøreosten.                                                                                                          

Alt overskudd til gode formål

– En annen ting som er unikt, og som vi i Kavli er veldig stolte over, er eierskapet vårt, slår Aasheim fast.  
Olav Kavli skriver i sin biografi «Med ost i kofferten» at farens sitat om at det ikke var noe stas med penger om man ikke samlet andre verdier.  
Knut Kavli, den barnløse sønnen til Olav, ønsket å handle i tråd med farens ønsker og ville unngå at farens livsverk skulle forvitre og bli fordelt på mange eiere.
Målet hans var å sikre at eierskapet ble konsentrert til én eller noen få eiere, at det skulle vokse og utvikle seg videre, og ikke minst ville han at Kavli skulle fortsette å være basert i Bergen.

I 1962 stifter han Kavlifondet som sikrer at alt overskuddet fra Kavli og siden Q-Meieriene går uavkortet til gode formål.

Lokal forankring
– Dette har sikret ikke bare både stabil drift flere hundretalls millioner til gode formål og prosjekter gjennom tidende innen kultur, mental helse og bærekraft. I en tid hvor flere flagger ut har det sikret også lokalt forankring og tilstedeværelse i Bergen, slår Aasheim fast og legger til at eierskapet er en viktig motivasjon for mange.

– Ved å velge Kavli i hverdagen så er man med på å gi andre en bedre hverdag. Da tror vi at osten vår også smaker ekstra godt!, sier en smilende Aasheim og oppfordrer alle til å ta en tur innom Walk of fame ved Nøsteboden når de er på tur til Bergen sentrum.

– Alle som har en drøm å gjøre nytte for seg kan bli inspirert av å følge i Olav Kavli sine fotspor og reflektere over hvilke verdier man har lyst til å skape for fremtidige generasjoner, sier en stolt Aasheim som nå inviterer hele Norge til jubileumsfest.

Jakten på gullet

I forbindelse med feiring av innovasjonen inviterer Aasheim alle til feiring i butikk.

–Olav Kavli kalte smeltesaltet som er hemmeligheten bak innovasjonen, for gullet sitt. Derfor vil vi nå etter innspill fra forbruker, invitere alle små og store til Jakten på gulltuben og fest i utvalgte butikker i hele landet.

– Bli med på festen, da!, inviterer hun.  
 

Oversikt over butikker med jubileumsfest:

Interessert i historie?
Les mer om historien bak mannen Olav Kavli, innovasjonen hans og Kavlifondet her.

null
Ansatte ved Kavli, med blant annet leder for Kavlifondet, Ingrid Paasche (t.v) og Adm.dir. i Kavli Kristine Aasheim i spissen, foran steinen til Olav Kavli, som er plassert på Walk og fame i Bergen.
null
Akkurat 100 år etter at Olav fant opp den store innovasjonen som innledet en industrieventyr, får han sin stein på Walk of fame i Bergen.

Kontakter

Om Kavli

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.

Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal.

Følg pressemeldinger fra Kavli Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kavli Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kavli Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye