Norges Fotballforbund

Kvinnenes Champions League-finale til Ullevaal i 2026

Verdens gjeveste klubbkamp på kvinnesiden skal spilles i Oslo i 2026.

NTB

Onsdag bestemte UEFA hvilke arenaer som skal arrangere Champions League-finalen for kvinner i 2026. Til stor glede for NFF og Oslo kommune er det Ullevaal Stadion som skal arrangere verdens gjeveste kamp på klubbsiden.

- Dette er fantastisk for hele norsk fotball. Utviklingen i internasjonal kvinnefotball går i rekordfart, med de beste lagene på et veldig høyt nivå. Det er i enorm vekst sportslig, kommersielt og publikumsmessig, så det er en ære å få mulighet til å arrangere den største kampen av dem alle, sier fotballpresident Lise Klaveness.

NFF har også tidligere søkt om å få arrangere finalen, uten å få den tildelt. Klaveness er derfor svært glad for at det denne gangen gikk riktig vei.

- Vi ser virkelig frem til dette og takker også for støtten fra Oslo kommune. En ting er selvfølgelig den store folkefesten dette vil skape i Oslo by og på Ullevaal Stadion, men det aller viktigste er hvordan en slik kamp vil skape drømmer og motivasjon for alle fotballjenter og klubbene som får oppleve en slik kamp på nært hold. Sammen med kommunen og private støttespillere vil vi bruke denne finalen som en katalysator for vår satsing mot å rekruttere og beholde flere jenter i fotballen. Særlig fokus vil være å beholde flere jenter gjennom ungdomsårene og rekruttere flere jenter med flerkulturell bakgrunn. I de siste årene har vi også hatt flere norske spillere i finalen, og et Brann-lag som kom helt til kvartfinalen i år, så det blir spennende å se hvilke lag og spillere som får spille på Ullevaal i 2026. Jeg håper virkelig noen norske lag og investorer blir trigget av dette og setter som mål å konkurrere om en plass i denne finalen på Ullevaal, sier Klaveness.

Oslo kommune har stått bak NFFs søknad, og er også strålende fornøyd med tildelingen.

- Vi ønsker flere internasjonale idrettsarrangementer til Oslo, så det er helt fantastisk at vi nå får selveste Champions League-finalen til byen. Vi håper og tror at dette vil inspirere flere unge jenter og kommende generasjoner til å spille fotball. Ringvirkningene av et slikt arrangement vil komme barn og unge i Oslo til gode, noe som er et klart mål for kommunen. Nå ser vi virkelig frem til denne folkefesten og gleder oss til videre samarbeid med NFF om dette, sier byrådsleder i Oslo, Eirik Lae Solberg.

- Dette er veldig gledelig og i tråd med byrådsplattformens ambisjon om å tiltrekke seg flere store arrangementer til Oslo. Store arrangementer betyr masse liv i byen, og det får vi positive signaler om fra handelsstand og reiselivsbedriftene i byen også. Det er spesielt hyggelig at et kvinnefotball- arrangement av denne størrelsen legges til Oslo. Jeg håper at arrangementet bidrar til å vise at også jenter kan satse innen fotball, sier idrettsbyråd Anita Leirvik North.

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund