1 av 4 har ikke råd til oppgraderinger hjemme

I en blodfersk undersøkelse sier hele 25 prosent at de ikke har nok penger til å kunne fikse på ting hjemme. - Det vil garantert ende med en rekke dyre skader som kunne vært unngått.

Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold hjemme akkurat nå. Det kan bli dyrt. Pixabay

Det sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen, om undersøkelsen der Norstat har stilt 1001 nordmenn spørsmål om økonomien deres.

Utsetter seg til dyrere regning
- Prisøkninger og en rente som holder seg høyere enn vi har vært vant til gjør at bufferen mange hadde etter pandemien er spist opp. Det er gjerne denne vi tar fra hvis kjøleskapet ryker, hvis et vindu lekker eller hvis andre oppgraderinger trengs på kort varsel, sier Solberg Anfinsen.

I 2023 ble det meldt inn 144 000 skader på husforsikringer i Norge. Disse kostet 8,7 milliarder kroner. Antall skader økte med 14 prosent, mens kostnadene var 30 prosent høyere i fjor enn året før. Tallene kommer fra Finans Norge.

Du kan få regningen til slutt
- Hus og hjem trenger jevnlige oppgraderinger og når mange ikke har råd til dette ender det med at viktig arbeid blir utsatt. Utsettelser gjør igjen at skader blir større og dyrere enn de hadde trengt å være. En slik utvikling kan til slutt ende med dyrere forsikringer for deg og meg, sier Frende-rådgiveren.

- Vedlikehold og oppgraderinger er noe vi heier på, og det er fortvilende når mange ikke har råd til å gjøre forbedringer de vet at de burde fått gjort, sier Marius Solberg Anfinsen.

Sparer mindre og betaler mindre ned på gjeld
I den nye undersøkelsen sier også 1 av 5 nordmenn har de har brukt mindre penger på huset sitt det siste året.

- 24 prosent har brukt mindre på sparing og 12 prosent har brukt mindre på nedbetaling av gjeld. Alt dette bidrar til et bilde jeg ikke liker, sier han.

Kontrasten er stor til under pandemien da Frendeundersøkelsen viste at 1 av 4 brukte penger på å pusse opp hjemme.

Disse har dårligst råd
Det er de som er i 40-årene har som har minst penger til vedlikehold hjemme.

- Samtidig er det mange i denne aldersgruppen som har høye boliglån på store hus som gjerne har behov for vedlikehold. 34 prosent i 40-årene mangler penger til oppgraderinger. For de over 60 er tallet bare 15 prosent, sier Marius Solberg Anfinsen.

Store fylkesforskjeller
Under ser du hvor mange prosent i de ulike fylkene som sier at de ikke har råd til å gjøre oppgraderinger hjemme.

1. Troms: 51 prosent
  2. Vestfold: 38 prosent
  3. Telemark: 35 prosent
  4. Østfold: 32 prosent
  5. Møre og Romsdal: 32 prosent
  6. Innlandet: 32 prosent
  7. Nordland: 27 prosent
  8. Trøndelag: 25 prosent
  9. Agder: 24 prosent
  10. Oslo: 23 prosent
  11. Akershus: 21 prosent
  12. Rogaland: 18 prosent
  13. Vestland: 16 prosent
  14. Buskerud: 14 prosent
  15. Finnmark: 8 prosent
    Kilde: Frendeundersøkelsen

Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold hjemme akkurat nå. Det kan bli dyrt. Foto: Pixabay.
Mange vil slite med å håndtere skader i hus og leiligheter nå, ifølge ny undersøkelse. Foto: Unsplash.
Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver i Frende Forsikring.