Ole Edvard Wold-Reitan er ny direktør i Kirkerådet

Kirkerådet har tilsatt Ole Edvard Wold-Reitan som ny direktør. Han kommer fra stillingen som stiftsdirektør i Oslo bispedømme. – Svært meningsfullt å jobbe i kirken, sier den nye direktøren.

Ole Edvard Wold-Reitan (58) er ny direktør i Kirkerådet. – Jeg vil jobbe for at kirken skal være synlig aktør i samfunnet og at folk skal oppleve kirken som relevant, sier han (foto: Den norske kirke).

– Den norske kirke er landets folkekirke, den største organisasjonen i sivilsamfunnet, og en formidler av tro, håp og kjærlighet. Jeg vil jobbe for at kirken skal være synlig aktør i samfunnet og at folk skal oppleve kirken som relevant.

Det sier Ole Edvard Wold-Reitan (58) som i dag ble tilsatt som direktør for Kirkerådets administrasjon.

– Det er svært meningsfullt å jobbe i kirken, også for oss som liker å jobbe administrativt! Jeg ser frem til å kunne bidra på kirkens nasjonale nivå, og å samarbeide med ansatte og folkevalgte på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Sammen skal vi legge til rette for alt det gode arbeidet som skjer i kirkene over hele landet.

Kirkerådet leder Den norske kirke på nasjonalt nivå. Direktøren er den øverste administrative lederen i kirken og har dermed et helhetlig ansvar for trossamfunnet.

Tillitsskapende relasjonsbygger

I stillingsutlysningen kom det frem at Kirkerådet var på jakt etter en ny direktør med solid forståelse for Den norske kirke, god samfunnsforståelse, kulturforståelse, organisasjonsforståelse og rolleforståelse.

Leder i Kirkerådet, Harald Hegstad, er fornøyd med tilsettingen:

– Wold-Reitan er med sin kompetanse, bakgrunn og erfaring riktig person som direktør i Kirkerådet. De siste årene som stiftsdirektør har gitt han god kjennskap og forståelse til Den norske kirke. Han har stor gjennomføringsevne og fremstår som en tillitsskapende relasjonsbygger. Det er viktig i videreutviklingen av en selvstendig folkekirke.

Wold-Reitan kommer fra stillingen som stiftsdirektør i Oslo bispedømme og har bakgrunn fra kultursektoren og Det kongelige hoff. Han har utdanning innen jus og ledelse.

Starter i august

Direktøren har personalansvar for Kirkerådets sekretariat og arbeidsgiveransvar for rettssubjektet Den norske kirke. Kirkerådet ble opprettet i 1970, og Wold-Reitan er den åttende direktøren i rekken. Han overtar etter Ingrid Vad Nilsen som har hatt jobben siden 2018.

Det var ti søkere til stillingen. Wold-Reitan vil starte som direktør i løpet av august, og ansettes på åremål for seks år med mulighet for seks år forlengelse.

– Jeg takker for tilliten fra Kirkerådet og ser frem til samarbeid med dyktige kollegaer i en ny rolle, sier Wold-Reitan.

Anders Emil KaldholPressekontakt og konstituert nestleder, avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt

Tel:98801428ak547@kirken.no

Om oss

65 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Mer himmel på jord