Disse flyplass-tipsene bør du huske i sommerferien

Det finnes mange gratistjenester på norske flyplasser de reisende ikke er klar over. Dette er tipsene du bør vite om den store sommerutfarten.

Avinor har lagt ned en stor jobb i å sikre gode gratistjenester til de reisende, og at disse vil frontes ekstra i sommer. Avinor/Catchlight

Høysesongen for norsk luftfart nærmer seg, og i ukene fremover vil norske flyplasser fylles opp med hundretusener av ferieglade reisende.

­­– Vi ønsker selvsagt at flest mulig skal benytte ventetiden til å hygge seg med tilbudene vi har, men det er også en utbredt oppfatning at alt er dyrt og dårlig på flyplassene. Dette ønsker vi å motbevise i sommer, for det finnes svært mange gode tilbud og gratistjenester hos oss, sier Joachim Lupnaav Johnsen, konserndirektør for kommersiell styring og utvikling i Avinor.

Munch, gratis internett og ammerom

Johnsen forteller at Avinor har lagt ned en stor jobb i å sikre gode gratistjenester til de reisende, og at disse vil frontes ekstra i sommer. Han trekker frem Oslo lufthavn som ett eksempel:

– Det er fullt mulig å oppholde seg svært rimelig, om ikke gratis, på Oslo lufthavn. Vi har vannstasjoner der man kan fylle vannflasken, gratis strømuttak og gratis internett. For barnefamiliene har vi ammerom, lekeplasser, stellebord på toaletter, barnevogner og gratis tegnehefter hos serveringsstedene. Er du interessert i kunst og kultur kan du besøke utstillingene til Munch-museet eller Kunsthistorisk museum.

Løfter frem tilbudene

Blant grepene som tas er også en grundig gjennomgang av aktørenes tilbud.

– Det finnes svært mange gode pakketilbud og spesielle måltidspakker for eksempelvis småbarnsfamilier. Disse har vi jaktet og fått aktørene med på, og de kommer vi til å fronte på forskjellige flater.

Johnsen mener kampanjen vil bidra til å vise frem bredden blant både spisesteder og kiosker i sommer, enten du trenger noe raskt og enkelt, eller vil nyte et bedre måltid med høyere kvalitet.

– Vi har en kontinuerlig jobb å gjøre i å holde prisnivået på et riktig nivå, og vi har også restauranter og spisesteder som har nøyaktig de samme prisene som du finner utenfor flyplassene. Målet vårt er å ha et tilbud på flyplassene som er tilpasset enhver lommebok, sier Johnsen.

Joachim Lupnaav Johnsen, konserndirektør for kommersiell styring og utvikling i Avinor. Foto: Catchlight/Avinor