Gjev norsk seier på nasjonaldagen

Therese Søhol Henriksen, Ingrid Gjelsten, Pål Flam og Geir Gulliksen sikret på nasjonaldagen en gjev seier til Norge i en prestisjetung europeisk serie i sprangridning i Danmark. Målet er finale i Warszawa.

Det norske laget ved Pål Flam, Therese Søhol Henriksen, Ingrid Gjelsten og Geir Gulliksen samt landslagsleder Mikael Kolind kunne gå øverst på pallen etter lagseieren på 17. mai. Ridehesten.com/Kristine Ulsø Olsen

Hvert av de ti deltagende lagene deltok med fire ryttere i de to rundene der hinderhøyden lå på 1,45 m, og fra hver runde telte innsatsen fra tre av rytterne. Ingenting var avgjort før siste rytter var i mål – og da var det klart at Norge tok en sterk seier med kun et riv totalt. – Det var en veldig kjekk dag å vinne på, fastslår landslagsleder Mikael Kolind. - Det var topp laginnsats hele veien, alle rytterne bidro.

Therese Søhol Henriksen med hesten Santos Z (Sarpsborg og Omegn Rideklubb) sto for to feilfrie runder, Ingrid Gjelsten med hesten VDL Edgar M (Drammen og Omegn Rideklubb) innledet feilfritt og fikk et lite riv i andre runde, Pål Flam/Omonza DC (Arendal og Grimstad Rideklubb) red feilfritt etter fire feil i første runde mens eldstemann på laget, Geir Gulliksen med Oh la La Van Overis (Drammen og Omegn Rideklubb) hentet frem rutinen og red en feilfri andre runde etter fire riv i første.

Konkurransen i danske Martofte er en del av den europeiske serien Longines EEF Nations Cup. Norge sikret seg med seieren 100 verdifulle poeng. Neste gang Norge har mulighet til å innkassere poeng er på hjemmebane; på Gjelsten Arena i Lier 7. juni. Deretter er semifinale i Frankrike i slutten av juni et mål - og så finale i Warszawa i september.

-Dette er en viktig serie for oss, og denne seieren betyr mye, sier Kolind. – Alle på laget bidro og presterte sterkt med mange feilfrie runder, det var en suveren måte å feire nasjonaldagen på.

Therese Søhol Henriksen med hesten Santos Z.
Ingrid Gjelsten med hesten VDL Edgar M.
Geir Gulliksen med hesten Oh la La Van Overis.
Pål Flam med hesten Omonza DC.