Statens vegvesen

Signerte kontrakt for Gjønnestunnelen

Del

I dag signerte Obrascòn Huarte Lain S.A (OHLA) kontrakten for bygging av Gjønnestunnelen i Bærum.

Kontraktsignering med Jose Alberto Garcia Arroyo, direktør Nord-Europa i OHLA, og Ingrid Dahl Hovland vegdirektør i Statens vegvesen.
Kontraktsignering med Jose Alberto Garcia Arroyo, direktør Nord-Europa i OHLA, og Ingrid Dahl Hovland vegdirektør i Statens vegvesen. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens Vegvesen

OHLA var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og hadde best forhold mellom pris og kvalitet. Kontraktsummen for E105 Gjønnestunnelen er på 1,84 milliarder kroner eks mva. 

Ny fylkesvegforbindelse

Gjønnestunnelen i Bærum blir ny fylkesvegforbindelse mellom Gjønnes og E18 ved Strand, med videre forbindelse til Fornebu. 1500 meter av tunnelen bygges som del av denne kontrakten, mens resterende 450 meter bygges som del av entreprisen E102 Fornebukrysset – Strand.

– Tunnelen er viktig både for å avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk og for å knytte sammen Fornebu og området nord for E18. Tunnelen vil flytte trafikken under bakken, gi bedre trafikkflyt, fremkommelighet for kollektivtrafikken, og redusere støy- og støvproblemer, forteller Åge Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen for E105 Gjønnestunnelen.

Tunnelen som bygges i denne kontrakten, utgjør en betongtunnel på rundt 100 meter og bergtunnel på rundt 1400 meter. Bergtunnelen har stedvis liten overdekning med varierende bergkvalitet. Tunnelen blir en toløpstunnel med tverrsnitt T9,5. I tillegg til tunnelen skal det etableres nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien.

Klimavennlige løsninger er vektlagt

E18 Vestkorridoren har satt ambisiøse mål om å være et utstillingsvindu for bærekraftig veibygging. I konkurransen om Gjønnestunnelen har Statens vegvesen også etterspurt og vektlagt innovasjon og klimavennlige løsninger.

– I tillegg til lavest tilbudssum, leverer også OHLA best på tildelingskriteriet om å ivareta ytre miljø og reduksjon av klimagassutslipp, sier Brudeseth.

Dette tildelingskriteriet innebærer blant annet støyreduserende tiltak, renseløsninger for vann, avfallshåndtering og gjenbruk. OHLA har mål for Breeam Infrastructure ut over kontraktskrav, der det tilbys Excellent for design og byggefase.

Kontakter

Bilder

Prosjektleder Åge Brudeseth.
Prosjektleder Åge Brudeseth.
Last ned bilde
Illustrasjon Gjønnestunnelen og dagsone Gjønnes.
Illustrasjon Gjønnestunnelen og dagsone Gjønnes.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesen åpner 14. juni Torghatten ved Helgelandskysten som den første av tre store attraksjoner langs Nasjonale turistveger i 2024.23.5.2024 12:58:44 CEST | Pressemelding

Torghatten er en av tre norske reiselivsattraksjoner som etter flere års byggearbeider fremstår i ny drakt sommeren 2024. De andre to er Gjende langs Nasjonal turistveg Valdresflye (19. juni), og Vøringsfossen langs Nasjonal turistveg Hardangervidda (18. september). På Torghatten har Nasjonale turistveger samarbeidet med Brønnøysund kommune og Nordland fylkeskommune.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye