Ingen bedring for bygg- og anlegg før 2026

Lavere aktivitet og etterspørsel innen bygg- og anleggsbransjen fører til økt arbeidsledighet, og i første kvartal i år gikk 270 bedrifter konkurs. – Vi vil se krisestemning og en økning i konkurser godt inn i 2026, sier bransjeansvarlig Henning Dalsegg i BDO.

Henning Dalsegg, bransjeansvarlig for bygg- og anlegg, BDO.
Henning Dalsegg, bransjeansvarlig for bygg- og anlegg, BDO. Sindre Lien Rildå/BDO

– Antallet igangsettelsestillatelser er på et bunnivå vi ikke har sett siden finanskrisen. I tillegg rammer renten, inflasjon og de høye byggekostnadene bransjen hardt, sier Dalsegg. – Mye tyder på at aktivitetsnivået vil holde seg lavt, selv om etterspørselen er høy.

Han understreker at logistikkutfordringer og produksjonsproblemer førte til en kraftig økning i materialkostnadene under pandemien. Nå holder den svake kronen materialkostnadene oppe.

– Bransjen må rigge seg for vedvarende høye materialpriser og en lengre periode med lav igangsetting, mener Dalsegg.

Historisk sett har det vært de mindre selskapene som har gått konkurs, men den siste tiden har store aktører som Avans, BoligPartner og AgderGruppen gått over ende.

- Dersom vi ser på selskapenes regnskap fra bare to år tilbake, kommer det tydelig frem at situasjonen har snudd veldig fort. Bygg og anlegg er en bransje som treffes hardt av konjunkturendringene, noe som nå har skjedd uvanlig raskt, sier Dalsegg.

Når også arbeidsledigheten i bransjen har økt betydelig i første kvartal, sier det mye om aktiviteten og fremtidsutsiktene.

- Moelven kuttet 80 stillinger tidligere denne uka, og flere vil nok dessverre måtte følge, spår Dalsegg, som også frykter ringvirkningene. – Konkursbølgen i bygg- og anlegg drar med seg flere bransjer og aktører som leverer tjenester og materialer til byggebransjen.

Dalsegg mener at nå handler det om å ivareta likviditeten, ta gode grep og holde hjulene i gang.

Over hele landet jobber tusenvis av virksomheter og organisasjoner hardt for å skape verdier. Og over hele landet er BDO til stede for å hjelpe dem. Vi er et internasjonalt rådgivnings- og revisjonsselskap med dypt fotfeste i norsk samfunns- og næringsliv. Vi kjenner utfordringene, ser mulighetene og engasjerer oss sterkt for at kundene våre skal nå målene sine.

I Norge har vi  2200 ansatte og 60 kontorer over hele landet. Våre kunder er alt fra store, verdensomspennende selskaper til små og mellomstore bedrifter. Vi har kunder fra de fleste bransjer i både privat og offentlig sektor.

Internasjonalt er BDO til stede i 164 land og teller mer enn 111 000 ansatte. Ved behov, samarbeider vi med store deler av nettverket om både internasjonale og nasjonale kunder.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BDO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.