Travel Retail Norway (TRN)

Tax Free Norway, Melanomforeningen og Sollegene Samarbeider for å øke bevisstheten om hudkreft og solbeskyttelse

Tax Free Norway tar et stort skritt for å bedre nordmenns solvaner ved å markere Hudkreftuken 2024 i samarbeid med Melanomforeningen og Sollegene. Målet med dette initiativet er å øke bevisstheten om betydningen av sunne solvaner og riktig solbeskyttelse blant nordmenn, spesielt med fokus på forebygging blant barn.

Robert Eik

UV-stråling fra solen kan forårsake alvorlige skader på huden, inkludert DNA-forandringer, solskader og økt risiko for hudkreft, spesielt melanom. Norge opplever en av de høyeste forekomstene av melanom i verden, og forekomsten av hudkreft har økt betydelig de siste tiårene. I 2023 ble det registrert 2967 tilfeller av melanom i landet.

Melanomforeningen har lansert kampanjen "Solsikker" rettet mot barn for å lære dem sunne solvaner fra en tidlig alder. En del av denne kampanjen er "Smøresangen", tilgjengelig på alle musikkplattformer.

For å redusere risikoen for hudkreft oppfordrer Tax Free Norway nordmenn til å begrense solingstiden, spesielt når UV-strålene er sterkest midt på dagen. De anbefaler også bruk av beskyttende klær, solhatt, solbriller og solkrem med SPF 30 eller høyere. I tillegg oppfordres reisende til å unngå bruk av solarium og være oppmerksomme på hudforandringer eller føflekker som skiller seg ut.

Hudkreftuken 2024 markeres på Oslo Lufthavn, hvor en egen stand utenfor Tax Free-butikken vil tilby råd og veiledning om solbeskyttelse. Representanter fra Melanomforeningen og leger fra Sollegene vil være til stede for å svare på spørsmål og dele kunnskap om hudkreft. Det vil også være aktiviteter for barn og lykkehjul med solsikre premier for alle reisende.

Dr. Karina Hansen

Tel:91669211

Om oss

Travel Retail Norway (TRN) er et norsk selskap som har drevet taxfreebutikker og Travel Value-butikker ved Avinor sine største flyplasser siden 2005. I dag er vi tilstede i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Vår viktigste oppgave er å drive ansvarlig salg og god service til reisende på Avinor sine flyplasser og å skape inntekter for Avinor og det norske samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Travel Retail Norway (TRN)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Travel Retail Norway (TRN) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Travel Retail Norway (TRN)