KLP leverer solid avkastning på pensjonsmidlene

KLPs gode resultater fra 2023 fortsetter inn i 2024, og selskapet kan vise til solid avkastning på pensjonsmidlene i årets første kvartal.

Konsernsjef i KLP, Sverre Thornes. Foto: KLP

I første kvartal 2024 leverer KLP en avkastning på pensjonsmidlene i kollektivporteføljen tilsvarende 3,0 prosent. Det samlede resultatet på kundeporteføljen utgjorde 18,7 milliarder kroner etter første kvartal, en betydelig vekst som kommer KLPs kunder til gode. Ved utgangen av første kvartal 2024 hadde KLP en forvaltningskapital på 1 066 milliarder kroner.

– Vi er godt fornøyde med den avkastningen vi har oppnådd i første kvartal. Det danner grunnlaget for overskudd og lavere pensjonskostnader for våre kunder, sier konsernsjef Sverre Thornes.

En milepæl
Systemutvikling gjennom flere år gir resultater til glede for arbeidsgivere og ansatte. Nå får de fleste søkere om pensjon svar umiddelbart på hva de får om de pensjonerer seg.  En forbedret pensjonsveileder gir nyttig hjelp til å forstå et veldig komplisert regelverk.

– Vi får svært gode tilbakemeldinger fra både ansatte og arbeidsgivere for måten pensjonsveilederen viser hvilke valg man har og de økonomiske konsekvensene for den enkelte. Arbeidsgiverne sparer tid på veiledning og de ansatte tar tryggere valg. Over 100.000 benyttet denne veilederen i årets første måneder, sier Thornes.

Bransjevinner innen bærekraft
KLP har gjennom kvartalet fortsatt arbeidet med å fremme et bærekraftig arbeidsliv i kommune- og helse-Norge, og å drive en grønn omstilling.

KLP ble bransjevinner i bærekraftskåringen Sustainable Brand Index. Denne viser at norske forbrukere oppfatter selskapet som det mest bærekraftige varemerket innenfor kategorien forsikring og pensjon.

– Vi gleder oss over anerkjennelse på bærekraft. Det gir motivasjon til vårt videre arbeid. Vi vet at vårt bærekraftarbeid betyr mye for våre eiere og kunder, sier konsernsjef Sverre Thornes.

Nøkkeltall

• Avkastning på pensjonsmidlene i kollektivporteføljen ble 3,0 prosent i første kvartal.
  • Samlet resultat på kundeporteføljen utgjør 18,7 milliarder kroner etter første kvartal.

Les kvartalsrapporten her.

Om oss