Enighet mellom Virke og Fellesforbundet

Torsdag morgen ble Virke og Fellesforbundet, Parat og Yrkestrafikkforbundet (YTF) enige i årets lønnsoppgjør for grossister.

Partene har sittet i mekling hos Riksmekleren siden tirsdag klokken 10.00. Torsdag morgen, åtte timer på overtid ble partene enige om en ny Grossistoverenskomst i årets lønnsoppgjør.

- Vi er glade for å ha kommet til enighet, og at vi dermed unngår en streik som ville rammet mange forbrukere over hele landet. Våre medlemsvirksomheter fyller landets butikker med mat og andre varer som er viktige for folk, sier administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland.

Partene har blitt enige om en lønnsvekst innenfor frontfagsrammen, arbeidstidsordninger med sosial profil, og en satsing på kompetanse gjennom blant annet å styrke fagbrevtillegget.

- Det har vært krevende og konstruktive forhandlinger, som har gitt et resultat som sikrer reallønnsvekst, og som samtidig hensyntar at mange virksomheter fortsatt står i tøffe økonomiske tider, sier Apeland.

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.