Brudd i forhandlingene mellom HK Norge og NHO SH

HK Norge og NHO Service og Handel (NHO SH) ble ikke enige i årets forhandlinger. Oppgjøret går nå til mekling.

Bruddet kommer som følge av at forhandlingsutvalget ikke kan akseptere totaliteten.

Forbundsleder i HK Norge, Christopher Beckham, uttrykker over bruddet.

• Det har vært et godt forhandlingsklima, men vi klarte ikke enige om videre utvikling av Handelsoverenskomsten, som er en svært viktig avtale for oss i HK Norge, sier han.

• Vi gikk inn i forhandlingene med et ønske om å finne gode løsninger for arbeidstid og lønn, men vi ser at vi trenger hjelp fra Riksmekleren for å komme i mål fortsetter Beckham.

I hovedoppgjør, som er hvert annet år, forhandles det flere bestemmelser enn lønn. For HK Norge har det også vært viktig å sikre medlemmene rett til kompetanseheving.