Kredinor AS: Resultat for første kvartal 2024

(Oslo, 16. mai 2024) Kredinor AS publiserte i dag sin kvartalsrapport for første kvartal 2024. Forbedret collection performance, gode CMS-resultater og kostnadskontroll er nøkkelpunkter for kvartalet.

Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor

Den viktige indikatoren collection performance i første kvartal var 105,1 % (93 % i første kvartal 2023), med en oppskrivning av porteføljer på MNOK 3. I fjerde kvartal 2023 endte collection performance på 102,8 %, opp fra 90 % i tredje kvartal 2023.

- For meg er dette bevis for at vi er på riktig spor. Tidligere nedskrivninger bidrar til et godt resultat for oss, men indikatorene peker likevel i riktig retning, sier Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor.

Andre hovedpunkter fra første kvartal 2024:

- Kontantinntekter var MNOK 559 (MNOK 533 i første kvartal 2023)
- EBITDA på MNOK 84 (MNOK 55 i første kvartal 2023)
- Kontant EBITDA var MNOK 271 (MNOK 290 i første kvartal 2023)
- Justert EBIT var MNOK 57 (MNOK 94 i første kvartal 2023).

I tillegg var første kvartal 2024 det beste kvartalet for CMS siden andre kvartal 2023, med en total CMS-inntekt på MNOK 176 (MNOK 168).

Kvartalsrapporten er publisert på nettsidene til Kredinor.

Kostnadskontroll

- Selv om dette resultatet er et skritt i riktig retning for Kredinor, har vi fortsatt en vei å gå for å komme tilbake dit vi skal være. Vi trenger å styrke inntektssiden og opprettholde streng kostnadskontroll, som vi gjorde i første kvartal. Dette vil være nøkkelen til å lykkes, sier Rolf Eek-Johansen.

Som tidligere rapportert, har Kredinor nå et sterkt fokus på selskapets kjernevirksomhet.

- Når det gjelder nye salg og fornyelser, er jeg virkelig fornøyd med det som er levert så langt. Vi har konstruktiv dialog med mange nye og eksisterende kunder i vårt nordiske marked og har signert mange avtaler i løpet av kvartalet.

Capital light

Den 11. april 2024, like etter at første kvartal var avsluttet, signerte Kredinor sin første Capital light-avtale, og begynte med det å realisere gruppens Capital light-strategi. Avtalen om verdipapirisering av en NPL-portefølje (Non Performing Loans) i Sverige har et bruttovolum på omtrent 700 MSEK.

- Dette er et viktig skritt for oss for å være mer kostnadseffektive i våre investeringer. Vi forventer å se flere avtaler som denne, sier Kredinor-sjefen.

Bekreftet som ny CEO

I går ble Rolf Eek-Johansen bekreftet som ny, permanent CEO i Kredinor, etter å ha fungert i stillingen siden desember. Han har over 20 års erfaring fra inkassobransjen, inkludert som administrerende direktør i Modhi fra 2017 til fusjonen i 2023.

- Jeg er svært motivert for oppgaven; å snu det store Kredinor-skipet tilbake på rett kurs og komme tilbake til lønnsom drift. Jeg takker styret for tilliten som er vist meg og ser frem til å fortsette arbeidet sammen med hele det dyktige Kredinor-teamet, sier han.

Ny CFO i Kredinor

Samtidig med dette er Bjørn Ove Ottosen ansatt som CFO i Kredinor. Ottosen er nå Head of Treasury and Corporate Finance i Kredinor, og var CFO i Modhi før fusjonen med Kredinor.

- Jeg kjenner Bjørn Ove som en solid medarbeider fra tiden vår sammen i Modhi. Jeg er derfor svært fornøyd med at han vil ta på seg dette ansvaret fremover i en viktig tid for oss, sier Rolf Eek-Johansen.

Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor

Kredinor er Norges ledende inkassoselskap. Vår markedsandel i Norge fortsetter å holde seg høy, med et volum på 30 prosent av samlet utestående fordringsmasse og 15 % av nye saker til inkasso. Markedsandelen kan også måles ved 22 % av de innkasserte midlene (Finanstilsynet, 2023).

Kredinor skal fortsette å være en markedsleder i bransjen, og vi skal ha de mest fornøyde oppdragsgiverne. Vi ligger i front i utviklingen av nye digitale løsninger som gjør det enklere for kunden å betale, og raskere for oppdragsgiver å få betaling for varer eller tjenester.

Kredinor er et fullservice inkassoselskap som tilbyr tjenester innen to hovedkategorier, Credit Management Services (CMS) og Portfolio Investments (PI). Vi har i dag kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vår ambisjon er å bli et ledende inkassoselskap i Norden.

Kredinor eies av Sparebank 1 Gruppen (68,64 %) og Kredinorstiftelsen (31,36 %), og er konsolidert inn i Sparebank 1 Gruppen.